پژوهش های روانشناسی اجتماعی، جلد ۶، شماره ۲۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی اثرات تعدیل‌کنندگی مقابله‌ی مذهبی مثبت و منفی در رابطه‌ی بین استرس ادراک‌شده و همدلی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر تعدیل‌کنندگی مقابله‌ی مذهبی مثبت و منفی در رابطه بین استرس ادراک‌شده و همدلی دانش‌آموزان بود. روش: در این مطالعه‌ی توصیفی همبستگی 193 نفر از دانش‌آموزان پسر شهر خرم‌آباد انتخاب شدند. سپس دانش‌آموزان پرسش‌نامه استرس ادراک‌شده (PSS)، پرسش‌نامه‌ی سبک‌مقابله‌ی مذهبی (RCOPE) و مقیاس همدلی (BES) را کامل نمودند. داده‌ها با استفاده از تحلیل رگرسیون سلسله‌مراتبی تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان دادند که بین استرس و همدلی رابطه‌ی معناداری وجود دارد (001/0 p<، 74/0 =β). همچنین، نقش تعدیل‌گر مقابله‌ی مذهبی مثبت (001/0 p<، 15/0- =β) و مقابله‌ی مذهبی منفی (001/0 p<، 10/0 =β) در رابطه بین استرس و همدلی دانش‌آموزان مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه‌گیری: این مطالعه شواهدی برای نقش تعدیل‌گری مقابله‌ی مذهبی در رابطه بین استرس و همدلی دانش‌آموزان فراهم می‌آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس ادراک‌شده، مقابله‌ی مذهبی، همدلی،

عنوان انگلیسی Moderating Effects of Positive and Negative Religious Coping on the relationship between Perceived Stress and Empathy
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The purpose of the current study was to explore the moderating effect of Positive and Negative Religious Coping on the relationship between Perceived stress and Empathy. Method: In this descriptive correlational study 193 boy students were selected of high school in khorramabad. Then the students completed Perceived Stress Scale (PSS), Religious Coping Scale (RCOPE), and Basic Empathy Scale (BES). Results: Results revealed a significant meaningful relationship between stress and Empathy (β= -.74, p<.001). Also Positive Religious Coping (β= -.10, p<.001) and negative Religious Coping (β=.15, p<.001) as a moderator in the relationship between stress and Empathy were confirmed. Conclusion: This study provides preliminary support for religious coping as a moderator of the relationship between Perceived Stress and Empathy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد عباسی |


محمد حجتی |
4


نشانی اینترنتی http://www.socialpsychology.ir/WebUsers/sprq/UploadFiles/OK/139608081326418822-F.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات