این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 شهریور 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۷۳-۸۲
عنوان فارسی
مقایسه ناگویی خلقی در افراد با و بدون اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: افراد دارای ADHD در تنظیم پاسخ های هیجانی نارسایی دارند که در واقع منبع اختلال در تعاملات بین فردی آن ها می باشد، از آن جهت که توانایی ادراک و تفسیر مناسب احساسات و هیجانات خود و دیگران به منظور سازگاری با روابط بین فردی بسیار حیاتی است. مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه ویژگیهای ناگویی خلقی در بزرگسالان با و بدون اختلال نقصتوجه/ بیشفعالیبود. روش: روش پژوهش علی مقایسهای و جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه تهران بود. برای غربالگری دانشجویان از لحاظ اختلال نقص توجه/ بیش فعالی از پرسشنامه کانرز بزرگسالان، برای 580 دانشجو مورد استفاده قرار گرفت. در مرحله دوم 40 نفر از افرادی که در کرانه بالا قرار داشتند(یعنی افرادی که بالاترین نمره را در پرسشنامه کانرز کسب کرده بودند) به مصاحبه بالینی دعوت شدند، برای تشخیص اختلال نقص توجه/ بیش فعالی؛ مصاحبه تشخیصی توسط روانپزشک انجام شد. از بین افراد دعوت شده به مصاحبه، 10 نفر بر اساس تشخیص روانپزشک کنار گذاشته شدند. در پایان، دو گروه 30 نفره(30 نفر = بیمار، 30 نفر= عادی) با استفاده از مقیاس ناگویی خلقی تورنتو مورد مقایسه قرار گرفتند. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که نمرات افراد مبتلا به اختلال نقصتوجه/ بیشفعالیدر مؤلفههای ناگویی خلقی شامل؛ ناتوانی در شناسایی احساسات و ناتوانی در توصیف احساسات به صورت معنیداری بیشتر از افراد عادی بود، اما از لحاظ تفکر برونمدار تفاوت معنیداری بین دو گروه وجود نداشت. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش میتوان نتیجه گیری کرد که افراد با اختلال نقصتوجه/ بیشفعالیدارای برخی از ویژگی های ناگویی خلقی هستند و در پاسخهای هیجانی دچار نارسایی هستند. بنابراین توجه به مسائل هیجانی افراد با اختلال نقصتوجه/ بیشفعالیبیش از پیش حائز اهمیت است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، ناگویی خلقی،
عنوان انگلیسی
Comparison of Alexithymia in Individuals with and without Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:The main objective of this research was to compare Alexithymia features in individuals with and without Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD). Method: The Method of study was expo-facto and the statistical population included all students of University of Tehran. Conners'Adult Rating Scales (CAARS) was used to screen 580 students in terms of Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD). In the second stage, 40 participants who gained the highest scored (i.e. in Conners' scales) were invited to clinical interview. The diagnostic interview based on Utah Rating Scale (DSM-5) was conducted by a psychiatrist to diagnose ADHD. 10 patients out of the total40 individuals who have been invited to the interview, were excluded according to the psychiatric diagnosis. At the end, two groups of 30 people (30= patients, 30= normal) were compared together by using Toronto Alexithymia Scale (TAS). Results: The results of multivariate analysis of variance showed that scores of people with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD) in components of alexithymia contains;difficulty in identifying and describing feelings was significantly higher than normal populationbut there was no significant difference in externally oriented thinking. Conclusion:Based on the findings of this study, it can be concludedpeople with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD) have some features of alexithymia and in emotional responses are inferiority. Therefore, attention to the emotional issues of people with attention deficit / hyperactivity disorder is more important than the past.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرشته روشنی |
کارشناسی ارشد روانشناسی شناختی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
محمود نجفی |
استادیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
شهرام نقشبندی |
استادیار، گروه زبان شناسی همگانی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
پرویز ملک زاده |
استادیار، گروه آمار دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/article_2720_7302512187569a17f43ec1072d6bf0f1.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-479721.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات