|
روانشناسی بالینی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۴۷-۵۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش حافظه ی فعال بر عملکرد خواندن و ظرفیت حافظه در دانش آموزان دارای ناتوانی خواندن |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: از جمله مواردی که نظریات کنونی در مورد ناتوانی یادگیری بر آن تأکید دارند، حافظه است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش حافظهی فعال بر عملکرد خواندن و ظرفیت حافظه در دانشآموزان با ناتوانی خواندن اجرا شد. روش: پژوهش از نوع آزمایشی و جامعهی آماری شامل دانشآموزان پایهی سوم ابتدایی دارای ناتوانی خواندنِ ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر یزد بود که از میان آنها 40 دانشآموز (20 دختر و 20 پسر) به شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل (هر گروه 10 دختر و 10 پسر) جایگزین شدند. ابزارهای سنجش شامل چکلیست نشانگان نارساخوانی، فرم مصاحبهی بالینی محققساخته، مقیاس هوش تجدیدنظر شدهی وکسلر کودکان، آزمون خواندن و نارساخوانی نما و آزمون حافظهی ارقام وکسلر بود. آزمودنیهای گروه آزمایش در طی 18 جلسه (هر هفته 2 جلسه و هر جلسه 45 دقیقه) تحت آموزش حافظهی فعال قرار گرفتند. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش حافظهی فعال، عملکرد خواندن و ظرفیت حافظهی دانشآموزان با ناتوانی خواندن را بهبود بخشیده است (001/0>p). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، آموزش حافظهی فعال میتواند به عنوان یک روش مداخلهای در بهبود عملکرد خواندن و ظرفیت حافظهی دانشآموزان با ناتوانی خواندن مورد استفاده قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Working Memory Training on Reading Performance and Memory Capacity of Students with Reading Disability |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: This study was aimed to examine effectiveness of Stress Inoculation Training on physical aggression, verbal aggression, anger and hostility in adolescent boys. Method: This study is quasi-experimental with pretest - posttest and control group. The study population included adolescent boys aged 12-15 years old in Mashhad. The sample was 24 students that were selected according to gain the highest score in Buss Perry Aggression Questionnaire and randomly was assigned to experimental and control groups. Buss Perry Aggression Questionnaire was used as tool in current study. The experimental group received 8 sessions of Stress Inoculation Training, whereas no treatment received by control group. Multivariate Analyses of covariance and One-Way Analysis of covariance were used to analyze the data. Results: Findings indicated that Stress Inoculation Training significantly reduced hostility, physical aggression and verbal aggression in experimental group in comparison to control group (p < 0.01). However, no significant change was observed in anger in experimental group rather than the control group. Conclusion: Stress Inoculation Training is an effective method that affect cognitive and behavioral dimension which can reduc aggression and hostility. However, more comprehensive intervention (including family and society) with more therapeutic sessions would probably be effective in reducing anger (emotional dimension of aggression) |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی شیخ الاسلامی | استادیار، گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
علیرضا بخشایش | دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد، یزد، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)
کاظم برزگربفرویی | استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد، یزد، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)
وجیهه مردای عجمی | moradi ajami کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه یزد، یزد، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jcp.semnan.ac.ir/article_2717_e249092e5a68f1ac5ffb11cd8ce0f2f5.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-479719.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|