|
روانشناسی بالینی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۳۷-۴۶
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی برنامه قدرت مقابله بر اختلال نافرمانی مقابلهای، مشکلات توجه و مهارتهای ارتباطی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: اختلال نافرمانی مقابلهای، یک اختلال شایع و ناتوانکننده در کودکان است که با میزان بالایی از مشکلات توجه و مشکلات ارتباطی همراه است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه قدرت مقابله بر اختلال نافرمانی مقابلهای و اختلالهای همبود آن (نارسائی توجه و مهارتهای ارتباطی) در کودکان بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. حجم شرکتکنندگان در پژوهش 32 نفر (18 نفر گروه آزمایش و14 نفر گروه کنترل) با روش نمونهگیری هدفمند که نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای و اختلالهای همبود آن یعنی مشکلات توجه و نقص در مهارتهای ارتباطی داشتند را شامل میشد. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه سیاهه رفتاری کودک از نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ و پرسشنامه خودکارآمدی کودکان در روابط بین فردی با همسالان ویلر بود. برنامه قدرت مقابله با والدین و کودکان گروه آزمایش در16 جلسه گروهی 90 دقیقهای از ابتدای سال تحصیلی 1393-1394 تا اواخر سال تحصیلی انجام شد. گروه کنترل نیز علاوه بر دریافت خدمات معمول مشاوره در فهرست انتظار برای مداخله قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس استفاده شد. یافتهها: براساس نتایج به دست آمده، برنامه قدرت مقابله بر روی اختلال نافرمانی مقابلهای ومشکلات توجه تأثیر معناداری بر گروه آزمایش داشت، اما برنامه قدرت مقابله بر مهارتهای ارتباطی با همسالان کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای، تأثیر معناداری نداشت. نتیجهگیری: یافتهها بیانگر آن است که برنامه قدرت مقابله به عنوان یک برنامه اثربخش در حیطه اختلال نافرمانی مقابلهای و مشکلات توجه است. با این وجود، نیاز به پژوهشهای بیشتر و تغییر در محتوای برنامه برای اثربخشی در حیطه افزایش مهارتهای ارتباطی دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Coping Power Program on Oppositional Defiant Disorder, Attention Problems and Communication Skills |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Oppositional defiant disorder is a common and debilitating disorder in children which is associated with high rates in attention and communication problems. The purpose of this study was to evaluate effectiveness of coping power program on oppositional defiant disorder, attention problems and communication skills. Method: In the present study, quasi-experimental method with pre-test and post-test and control group was used. The sample includes 34 children with oppositional defiant disorder, attention problems and communication skills (18 children in experimental group and 14 children in control group) that were selected by purposive sampling. Tools included Child Behavior Checklist (CBCL) and Children's Self- efficacy for Peer Interaction scale (CSPI). Coping power program with patents and children in experimental group was held in 16 sessions of 90 minutes from the beginning of 2014-2015 academic years to end of academic year. Control group addition to receive the usual counseling was on the waiting list for intervention. In addition the control group received a usual counseling visit. Results: Based on the results, coping power program had significant effect on oppositional defiant disorder (ODD) and attention problems in experimental children group, whereas no significant effect found for communication skills with peers. Conclusion: Results indicated coping power program as an effective treatment for oppositional defiant disorder and attention problems. However, more research is needed and changes in the content of effectiveness in the field of communication skills seems necessary. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی قدرتی میرکوهی | ghodrati mirkouhi استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نگار مشعوف فرد | mashouf fard کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات قزوین، قزوین، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jcp.semnan.ac.ir/article_2716_5f0e6c9af9ecdd33f568a81f42449fe8.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-479718.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|