روانشناسی بالینی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱-۱۴

عنوان فارسی اثربخشی درمانگری مبتنی بر مواجهه روایی در بهبود اختلال استرس پس از ضربه و حافظه سرگذشتی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلال استرس پس ­از­ضربه، یک اختلال اضطرابی تضعیف­کننده است که تعداد قابل توجهی از بازماندگان ضربه­های روانشناختی بزرگ را مبتلا می­سازد و موجب بروز اختلالاتی در حافظه­ سرگذشتی می­شود. هدف پژوهش حاضر بررسی بهبود حافظه­ سرگذشتی و مؤلفه­های مرتبط، به واسطه درمان­ مواجهه­روایی بود. درمان­مذکور، شامل بسیاری از مؤلفه­های مواجهه­سازی، به علاوه مؤلفه­هایی از درمان مبتنی ­برشواهد است. روش: 24 نفر از زنان تهرانی با تجربه خیانت­همسر و دارای استرس­پس­از­ضربه، با جایگزینی تصادفی در گروه­های کنترل و آزمایش قرار گرفتند. همه­افراد، مورد مصاحبه­بالینی قرار­ گرفتند، سپس مقیاس تجدید نظرشده تأثیر رویداد (IES-R)، آزمون حافظه­ سرگذشتی، آزمون تعیین­اهداف و آزمون جملات بیست­گانه را تکمیل­کردند و مصاحبه حافظه­سرگذشتی از ایشان گرفته شد. گروه آزمایش هشت جلسه درمان را پشت­سر گذاشتند و گروه کنترل مداخله درمانی دریافت نکردند، سپس افراد هر دوگروه، مقیاس و سه­آزمون را دوباره بلافاصله پس از درمان و سه­ماه پس از آن تکمیل نمودند و به مصاحبه حافظه سرگذشتی پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از آزمون­تحلیل واریانس ­اندازه­های مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته­ها: نتایج تحلیل­آماری نشان­داد استرس­ پس ­از ­ضربه در گروه­آزمایش، بلافاصله پس­ازدرمان و سه­ماه پس­ازآن به­طور­معنادار کاهش پیداکرد. میزان­اختصاصی­بودن حافظه­سرگذشتی افزایش­معنادار ­داشت. محتوای غیرمرتبط با ضربه و بارهیجانی مثبت در تعریف­ازخود در گروه­آزمایش به­طورمعنادار افزوده شد. میزان استقلال اهداف­بیان­شده تغییر چشمگیری نشان نداد. نتیجه­گیری: موفقیت درمان مواجهه روایی در بهبود نشانه­های استرس پس از ضربه، مؤید این است که خاطره ضربه به خوبی در حافظه سرگذشتی یکپارچه شده است و با شکسته شدن شبکه ترس و دسترسی به جزئیات حافظه سرگذشتی، اختلالات مرتبط با این حافظه نیز بهبود یافته اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Narrative Exposure Therapy in Posttraumatic Stress Disorder and Autobiographical Memory
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:Post-traumatic stress disorder (PTSD) is considerd an attenuator of anxiety disorder which affects many of psychological traumatic survivors and impaires autobiographical memory (AM). The aim of this research was to investigate effectiveness of Narrative Exposure Therapy (NET) on improving Autobiographical Memory (AM) and its components. This treatment contains many components of exposing plus elements of testimony therapy. Method:A group of 24 women with betrayed experience andPTSD symptom were assigned into experimental and control groups randomly. Participants were clinically interviewed and then Impact of Event scale-revised (IES-R), Autobiographical Memory Test (AMT), Personal Goals Scale, Twenty Statements Test (TST), and Autobiographical Memory (AM) interview were administered. The experimental group received eight sessions of treatment,whereas no intervention received by the control group. Subjects in both groups repeated the above scales and tests immediately after treatment and three months later, and Autobiographical Memory (AM) interview. Data was analyzed by using repeated measures analysis of variance. Results: The results of statistical analysis showed that PTSD significantly reduced in experimental group immediately after therapy and in three months follow-up. Autobiographical Memory (AM) specificity increased significantly. The unrelated content with trauma and positive impact on the definition of self in the experimental group was increased significantly. The degree of independence of the stated objectives did not change dramatically. Conclusion: The success of Narrative Exposure Therapy (NET) in improving the symptoms of posttraumatic stress disorder confirms that memory of the impact has been well integrated into the Autobiographical Memory (AM). Disorder associated with this memory has also been improved with the breakdown of the fear network and access to the details of Autobiographical Memory (AM).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مونا شیورانی | شیورانی
دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

پرویز آزادفلاح |
دانشیار، گروه روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

علیرضا مرادی |
استاد، گروه روان شناسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

حسین اسکندری |
دانشیار، گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://jcp.semnan.ac.ir/article_2714_5595bee8f3e8a982731ccb2926005984.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-479715.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات