این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۵۶-۶۲

عنوان فارسی رضایتمندی بیماران اورژانس بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل (۹۳-۱۳۹۲)
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: رضایتمندی بیماران از اورژانس، یک شاخص سنجش کیفیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی می باشد که می‌تواند آگاهی مسئولین مربوطه را نسبت به وضعیت موجود افزایش دهد. لذا این مطالعه به بررسی میزان رضایتمندی بیماران از اورژانس بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد. مواد و روش­ها: این مطالعه مقطعی در مدت 8 ماه به روش مصاحبه در دسترس بر روی بیماران بستری شده در اورژانس بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال 93-1392 انجام گرفت. اطلاعات در مورد محیط، خدمات و کادر پرستاری توسط پرسشنامه استانداردی که پاسخ­های آن به صورت "مورد نداشت، ناراضی، رضایت کم، متوسط، زیاد" بود، جمع­آوری گردید. در صورتیکه بیماران توانایی پاسخ به سوالات را نداشتند همراهان بیماران پرسشنامه را تکمیل نمودند. پاسخ متوسط و زیاد به عنوان رضایت مطلوب(متوسط به بالا) و پاسخ کم به پایین به عنوان رضایت نامطلوب دسته بندی گردیدند. یافته­ ها: از 505 بیمار مورد مطالعه، 444 نفر (87/9%) رضایت مطلوب داشتند. بیشترین نارضایتی مربوط به قسمت محیط و خدمات با فراوانی 74 مورد(14/8%) و بیشترین رضایت مربوط به کادر پرستاری با فراوانی 246 مورد(49/3%) بود.نتایج نشان داد روستاییان 0/55 برابرساکنان شهر(1/55 p=0/02، 1/07-2/44=CI95% OR:)، بیماران، نصف همراهان(p=0/05، 0/36-0/83=CI95% OR:0/55) و افرادی که در عصر بستری شدند 0/65 برابر(p=0/03، 1/06-2/58=CI95% OR:1/65) و بستری شده ها در شب 0/74 برابر(p=0/01، 1/12-2/70=CI95% OR:1/74) افرادیکه در صبح بستری شدند شانس رضایتمندی بیشتری داشتند. نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان از وضعیت رضایتمندی مطلوب مراجعین به اورژانس های بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فوریت پزشکی، رضایت مندی، بخش اورژانس

عنوان انگلیسی Patient’s Satisfaction of Emergency Department Affiliated Hospital of Babol University of Medical Sciences in 2013 -14
چکیده انگلیسی مقاله BACKGROUND AND OBJECTIVE: Patient satisfaction in emergency departments is an indicator of healthcare quality, evaluation of which can promote awareness of the relevant authorities regarding its status. This study aimed to evaluate patient satisfaction in emergency departments in hospitals affiliated to Babol University of Medical Sciences. METHODS: This cross-sectional study was performed in patients admitted to emergency departments in hospitals affiliated to Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran, during a period of eight months (2013-2014). The participants were chosen through convenience sampling. Information regarding hospital environment, facilities, and nursing team was collected using a standard questionnaire. Standard questionnaire responses were classified to” don’t happen, dissatisfied, low, medium and high satisfaction”. Then medium and high responses classified to favorable satisfaction (above average) and low or dissatisfied responses were classified to unfavorable satisfaction. In case the patients were unable to fill-out the questionnaire, their companion completed it for them. FINDINGS: Overall, 444 (87.9%) patients expressed optimum satisfaction. The highest rate of dissatisfaction (14.8%, n=74) was related to environment and services, while the highest rate of satisfaction (49.3%, n=246) was pertinent to nursing staff. The results indicated that the rate of satisfaction in residents of rural areas was 0.55 times higher than in urban residents (OR: 1.55, 95% CI: 1.12-2.70, p=0.02), 50% lower in patients compared to companions (OR: 0.55, 95% CI: 0.36-0.83, p=0.05),and in the evening shift was 0.65 times higher than in those admitted in the morning (OR: 1.65, 95% CI: 1.06-2.58, p=0.03). Moreover, this rate in patients admitted at night shift was 0.74 times higher than in those admitted in the morning (OR: 1.74, 95% CI: 1.12-2.70, p=0.01). CONCLUSION: This study demonstrated optimum patient satisfaction in emergency departments in hospitals affiliated to Babol University of Medical Sciences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Medical Emergency, Satisfaction, Emergency Departments

نویسندگان مقاله حیدر داتوبر | h datobar


شایان علجانپور | sh alijanpour


ثریا خفری | s khafri


محمدعلی جهانی | ma jahani


رضا نادری | r naderi



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-1203-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات