این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، جلد ۱۸، شماره ۵، صفحات ۲۶-۳۰

عنوان فارسی تاثیر خود آموزی در بهبود دانش و مهارت احیای نوزاد در پرسنل پرستاری
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: آموزش کارکنان درمانی در زمینه احیاء نوزاد می­تواند از بسیاری موارد مرگ ومیرهای حوالی زایمان جلوگیری کرده و میزان ناتوانی را در بازماندگان از آسیفکسی زمان تولد کم کند. از آنجائیکه همیشه امکان شرکت حضوری پرستاران در کارگاه برای تجدید اعتبار گواهینامه احیاء فراهم نیست. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر خودآموزی درسنامه جدید در بهبود دانش و مهارت احیاء در پرسنل پرستاری انجام شده است. مواد و روش­ها: در یک مطالعه مقطعی 58 پرستار بیمارستان­های بابل که کمتر از دو سال قبل گواهی احیاء نوزادان دریافت کرده بودند، کتاب درسنامه احیاء نوزادان چاپ جدید (2011) را دریافت و آن را مطالعه نمودند. تمرین عملی در Skill Lab تحت نظر مربی آموزش دیده انجام شد. سپس 8 هفته بعد آزمون دانش از کتاب درسنامه و امتحان مهارت مگا کد بر اساس چک لیست ارزیابی مهارت، موجود در درسنامه احیای نوزاد گرفته شد. نمرات پایینتر از 17 کمتر از حد انتظار، 17 تا 19 در حد انتظار و بالای 19 خوب تعریف گردیدند. میانگین نمرات کارگاه قبلی و خودآموزی با هم مقایسه گردید. یافته­ ها: مقایسه نمرات دانش به ترتیب کارگاه قبلی و روش خودآموزی در محدوده خوب 39/4% در مقابل56/9% (0/27=p) در محدوده انتظار 10/4% در مقابل 36/2% (0/05=p) و در محدوده کمتر از حد انتظار 44/8% در مقابل 6/8% (0/0002=p) بوده است. مقایسه نمرات عملی به ترتیب کارگاه قبلی و روش خودآموزی در محدوده خوب 48/3% در مقابل 34/5% (0/33=p)، در محدوده انتظار 34/5% در مقابل 43/1% (0/052=p) و درمحدوده کمتر از حد انتظار 17/2% در مقابل 2/3% (56/0=p) بوده است. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که روش خودآموزی دربهبود اطلاعات تئوری در مقایسه با مهارت عملی موثرتر است. برای بهبود مهارتهای عملی برگزاری و حضور در کارگاه توصیه میشود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله احیاء، ارزیابی دوره، کارگاه، نوزاد، آموزش

عنوان انگلیسی The Impact of Self-Learning on the Improvement of Neonatal Resuscitation Knowledge and Skills among Nurses
چکیده انگلیسی مقاله BACKGROUND AND OBJECTIVE: Neonatal resuscitation training for healthcare workers can prevent pregnancy-related mortality and reduce disability among birth asphyxia survivors. Since the participation of nurses in workshops is not always possible for recertification, in this study, we aimed to investigate the impact of self-learning, using the new edition of neonatal resuscitation textbook on the improvement of nurses’ skills and knowledge in this area. METHODS: In this cross-sectional study, 58 nurses at Babol hospitals, who had received the neonatal resuscitation certificate less than two years ago, were provided with the new edition of neonatal resuscitation textbook (published in 2011). Practical training was performed under the supervision of a trained instructor at the skill laboratory. After eight weeks, a knowledge test was performed based on the textbook, and Megacode skill test was carried out, using the skill assessment checklist in the textbook. The scores were rated as follows: poor (< 17), acceptable (17-19), and favorable (> 19). Afterwards, the mean scores of the previous workshop and self-learning were compared. FINDINGS: The comparison of knowledge scores revealed that 39.4% and 56.9% of the subjects obtained favorable scores in the previous workshop and self-learning (p=0.27), 10.4% and 36.2% obtained acceptable scores (p=0.05), and 44.8% and 6.8% had poor scores (p=0.0002), respectively. Moreover, the comparison of skill scores showed that 48.3% and 34.5% of the subjects obtained favorable scores in the previous workshop and self-learning (p=0.33), 34.5% and 43.1% had acceptable scores (p=0.052), and 17.2% and 22.3% obtained poor scores (p=0.56), respectively. CONCLUSION: Based on the obtained results, self-learning is more effective in improving theoretical knowledge rather than practical skills. Therefore, participation in skill workshops is recommended for the improvement of neonatal resuscitation skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله موسی احمدپور کچو | m ahmadpour kacho md


یدالله زاهد پاشا | y zahed pasha


محمود حاجی احمدی | m hajiahmadi


معصومه تقی زاده | m taghizadeh


طاهره جهانگیر | t jahangir



نشانی اینترنتی http://www.jbums.org/browse.php?a_code=A-10-814-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کودکان
نوع مقاله منتشر شده مداخله ای
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات