|
پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۶۱-۱۷۲
|
|
|
عنوان فارسی |
پیشبینی موفقیت در ریاضیات بر اساس سبکهای فرزندپروری و طرحوارههای ناسازگار اولیه در دانشآموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
این تحقیق با هدف پیشبینی موفقیت در ریاضیات بر اساس سبکهای فرزندپروری و طرحوارههای ناسازگار اولیه در دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری آن تمام دانشآموزان پسر دوره راهنمایی شهرستان کاشان بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی 200 دانشآموز انتخاب شدند. ابزار سنجش شامل پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ، پرسشنامه سبکهای فرزندپروری خلیلی و خورشیدی و نمرات درس ریاضی دانشآموزان در امتحانات پایان ترم بود. پس از جمعآوری دادهها از روش همبستگی و رگرسیون چندمتغیری همزمان برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها نشان داد بین موفقیت در ریاضیات و متغیرهای سبکهای فرزندپروری شامل: مستبد، سهلگیر و بیمسئولیت رابطه معنادار منفی، و در سبک قاطع رابطه معنادار مثبت وجود دارد. همچنین بین موفقیت در ریاضیات و طرحوارههای قطع ارتباط و طرد و گوش به زنگی بیش از حد و بازداری رابطه معنادار منفی وجود دارد. یافتهها نشان داد طرحوارهی ناسازگار قطع ارتباط و طرد و گوش به زنگی بیش از حد و بازداری و سبکهای فرزندپروری مستبد، سهلگیر و قاطع توان پیشبینی موفقیت در ریاضیات را داشتند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Predict success in mathematics based on parenting styles and early maladaptive schemas in students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of the present study was to predict student's success in mathematics based on the parenting styles and early maladaptive schemas. This was a correlational study, and the target population consisted of all male guidance school students in Kashan city , from which a representative sample of 200 students were selected through cluster random sampling technique. Research tools consisted of the Yung's Early Maladaptive Schema questionnaire, the khalili and khorshidi parenting style questionnaire and math scores in the final exams. After data collection, the data were analyzed using correlation and multiple regression analysis. The Results showed that there were significant negative relationships between success in mathematics and some of the variables of parenting style including Authoritarian, Permissive and irresponsible, while a significant positive relationship between success in mathematics and decisive parenting style has been found. Furthermore, negative significant relationships between success in mathematics and several early maladaptive schemas including disconnection, rejection, over vigilance and inhibition has been observed. The multiple regression analysis showed that, of the early maladaptive schemas, disconnection, rejection, over vigilance and inhibition, and of the parenting styles authoritarian, permissive and authoritative were powerful predictors of success in mathematics. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://japr.ut.ac.ir/article_61424_ed45c54e6429bfc9c0eee9f0e3448eaf.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1444/article-1444-460694.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|