این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
پژوهش های کاربردی روانشناختی
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۱۹-۱۳۲
عنوان فارسی
دلبستگی به معلم و درگیری تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت رابطه معلم-دانشآموز تحت عنوان دلبستگی به معلم (دلبستگی ایمن، دلبستگی اجتنابی و دلبستگی اضطرابی) به عنوان عامل اثرگذار بر درگیری تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر انجام شده است. روش پژوهش حاضر توصیفی (غیر آزمایشی) و طرح آن از نوع علی- مقایسهای، همبستگی و رگرسیون گام به گام میباشد. 289 دانشآموز دختر و 282 دانشآموز پسر از شهر همدان در رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی در دروس شیمی و فیزیک، به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای مورد بررسی قرار گرفتند. آنان پرسشنامههای ابعاد درگیری تحصیلی ریو و تسنگ (2011) و مقیاس محقق ساخته سه بعدی دلبستگی به معلم را تکمیل کردند. نتایج نشان داد بین سبک دلبستگی اجتنابی به معلم و رابطه دلبستگی اجتنابی به معلم و درگیری تحصیلی، در دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد، ولی بین رابطه دلبستگی ایمن به معلم و درگیری تحصیلی تفاوت معنیدار مشاهده نشد. در گروه دختران، دلبستگی ایمن به معلم، پیشبین درگیری تحصیلی بالا و در گروه پسران، دلبستگی ایمن به معلم پیشبین درگیری تحصیلی بالا و دلبستگی اجتنابی به معلم پیشبینی کننده درگیری تحصیلی پایین بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Attachment to the teacher and academic engagement among female and male students
چکیده انگلیسی مقاله
Thisstudy aimed to evaluate the quality of teacher-student relationship as anattachment to the teacher (secure attachment, avoidant attachment, and anxious attachment) asfactors influencing academic engagement in male and female students through areexamined. Thisresearch method is descriptive (non-experimental) and its design iscausal-comparative, correlation and stepwise regression. 289 female studentsand 282 male students were selected as the sample in Hamedan in the field of Mathematics-Physics and EmpiricalSciences in chemistry and physicsby the method of multistage cluster sampling and completed Rio and Tsengquestionnaire of aspects of academic engagement (2011) and researcher-madethree-dimensional scale of attachment to teacher. Results showed that there is a significant difference between the twogroups in avoidant attachment style to the teacher. Also, the difference between avoidant attachment relationshipwith academic engagement, in two groups was significant. But between Secureattachment relationship with academic engagement, in two groups significantdifference was not observed. Moreover, in females, secure attachment to theteacher was predictor of high academicengagement. in boys, secure attachment to teachers waspredictor of high academic engagement and avoidant attachment to the teacherpredictor of low academic engagement
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://japr.ut.ac.ir/article_61426_05c69973876fac51e0899a6d1206a9fd.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1444/article-1444-460688.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات