تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۴۵، صفحات ۵۹-۶۷

عنوان فارسی آموزش تشخیص طعنه و پاسخ به آن در کودکان با اختلال طیف اتیسم
چکیده فارسی مقاله زمینه: پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند کودکان با اختلال طیف اتیسم اغلب در کاربرد و درک معنای غیرتحت‌اللفظی زبان (برای مثال، کنایه، طعنه، گول یا فریب، شوخ‌طبعی و استعاره) مشکل دارند. به‌طورویژه، درک کنایه و طعنه برای کودکان با اختلال طیف اتیسم دشوار است، زیرا در کنایه و طعنه، معنای گفته برخلاف آن چیزی است که بیان می‌شود. پژوهش حاضر، اثربخشی بسته آموزشی‌ای را بررسی می‌کند که شامل مجموعه‌ای از قوانین و حاوی نمونه‌های متعدد آموزشی است که در این بسته، شناسایی گفته‌های طعنه‌آمیز و پاسخ مناسب به آنان به 3کودک با اختلال طیف اتیسم آموزش داده می‌شود.  نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن است که آموزش این بسته موثر بوده و در تمام نمونه‌های داستانی، موقعیت‌ها و افراد تعمیم حاصل شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طعنه، کنایه، کودکان، اختلال طیف اتیسم

عنوان انگلیسی Teaching Children with Autism to Detect and Respond to Sarcasm
چکیده انگلیسی مقاله Background: Previous research has demonstrated that children with autism often have difficulty using and understanding non-literal language (e.g., irony, sarcasm, deception, humor, and metaphors). Irony and sarcasm may be especially difficult for children with autism because the meaning of an utterance is the opposite of what is stated. The current study evaluated the effectiveness of a training package, including rules and in vivo multiple exemplar training, to teach three children with autism to detect and respond appropriately to sarcastic statements. Conclusion: The training package was effective and generalization was obtained across novel exemplars, settings, and people.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Sarcasm, Irony, Children, Autism spectrum disorder

نویسندگان مقاله سیده مریم فضایلی | seyyedeh maryam fazaeli
ferdowsi university of mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده ادبیات، گروه زبانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

بنت الهدی عربی | bentolhoda arabi
varastegan institute for medical science
مرکز آموزش عالی علوم پزشکی وارستگان


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-379-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-452556.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده ترجمه ای
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات