|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۴۵، صفحات ۲۹-۳۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثربخشی برنامه تربیتبدنی بر بهبود شایستگی اجتماعی دانشآموزان کمتوانذهنی در دوره پیشحرفهای |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: امروزه ضرورت پرداختن به شایستگی اجتماعی دانشآموزان کمتوانذهنی امری ضروری به نظر میرسد. آموزش برنامه تربیتبدنی در این راستا در جهت ارتقای شایستگی اجتماعی میتواند نقشی موثر و مثبت ایفا کند. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی آموزش برنامه تربیتبدنی بر بهبود شایستگی اجتماعی دانشآموزان کمتوانذهنی اجرا شد. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه گواه بود. تعداد 30 دانشآموز پسر کمتوانذهنی 14 تا 18 ساله با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها بهصورت تصادفی به 2گروه 15 نفری تقسیم شدند (یک گروه آزمایش و یک گروه گواه). گروه آزمایش، برنامه تربیتبدنی را در 9جلسه دریافت کردند، درحالیکه به گروه گواه این آموزش ارایه نشد. ابزار استفادهشده در این پژوهش پرسشنامه شایستگی اجتماعی بود. اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بعد از مداخله، میانگین شایستگی اجتماعی گروه آزمایش بهطور معناداری بیشتر از گروه گواه بود. همچنین آموزش برنامه تربیتبدنی بر همه خردهمقیاسهای شایستگی اجتماعی (مهارتهای شناختی، رفتاری، شایستگی هیجانی و آمایه انگیزشی) اثر مثبت و معناداری داشت. نتیجهگیری: برنامه تربیتبدنی باعث بهبود شایستگی اجتماعی در دانشآموزان کمتوانذهنی شد؛ بنابراین برنامهریزی برای ارایه آموزش تربیتبدنی از اهمیت ویژهای برخوردار است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تربیتبدنی، شایستگی اجتماعی، دانشآموزان، کمتوانذهنی |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the Effectiveness of Physical Education on the Social Competency of Students with Mental Disability in Pre-professional Courses |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Today, attention to the social competency of students with mental disability is so necessary. Physical education is so effective in improving social competency. The study examines the effectiveness of teaching physical education program on improvement of the social competence of students with intellectual disabilities. Method: This study is a quasi-experimental study with pretest-posttest and control group. A total of 30 students intellectually disability 14 to 18 years old were selected by convenience sampling participated in this study. The subjects were divided randomly into two groups of 15 people (a test group and a control group). A questionnaire was used for social competence. The collected data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Results: The results showed that the mean social competence experimental group was significantly higher than the control group. Physical education as well as training programs on all subscales of social competence (cognitive, behavioral, emotional and mental set competence, motivation) was a significant positive effect Conclusion: The physical education program improves the social competency in students with intellectual disability. Therefore, planning for physical education of the students is very important. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی اکبر ارجمندنیا | aliakbar arjmandnia دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
فرهاد محکی | farhad mahaki 09187341823
حمیدرضا شریفی جندانی | hamidreza sharifi 09138702234
خدابخش حیدری | khodabakhsh heydari دانشگاه فرهنگیان باهنر اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-102-5&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-452552.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کم توان ذهنی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|