|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۴۵، صفحات ۵-۱۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری ویژه |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: ناتوانیهای یادگیری ویژه یکی از رایجترین اختلالهای کودکان سنین مدرسه محسوب میشود. این کودکان بهطورمعمول در زمینههای مختلفی نظیر توجه، شناخت و ناگوییهیجانی با مشکل روبهرو هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ویژه بود. روش: طرح پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه مورد پژوهش را همه دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ویژه شهرستان رشت که در سال تحصیلی 1396-1395 از مراکز ناتوانیهای یادگیری خدمات آموزشی دریافت میکردند، تشکیل دادند که از این تعداد نمونهای به حجم 30نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب و در 2گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (هرگروه 15نفر). گروه آزمایش تحت 10جلسه آموزش مهارتهای اجتماعی قرارگرفتند و گروه گواه هیچ گونه آموزشی را دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس خودتوانمندسازی اجتماعی فلنر و همکاران و مقیاس ناگویی هیجانی باگبی و همکاران استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی، خودتوانمندسازی اجتماعی را افزایش و ناگویی هیجانی را در دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری ویژه کاهش میدهد (001/0>P). نتیجهگیری: نارسایی در خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی کودکان با ناتوانی یادگیری ویژه، ضرورت توجه به مهارتهای اجتماعی را 2چندان میکند، همچنین آموزش مهارتهای اجتماعی در شکلدادن به هویت کودکان، پذیرش نقشهای اجتماعی، مسئولیتپذیری و حل تعارضها انکارناپذیر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مهارتهای اجتماعی، خودتوانمندسازی، اجتماعی، ناگویی هیجانی |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of Social Skills Training on Social Self- Empowerment and Alexithymia in Students with Specific Learning |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Specific learning disability is one of the most common disorders in school children. These children usually have problems in various areas such as attention, cognition and alexithymia. The purpose of the present research was to determine the effect of social skills training on social self- empowerment and alexithymia in students with specific learning disabilities. Method: This study is an experimental research. The population of this research includes all elementary students with specific learning disabilities in Rasht city during the academic year of 2016-2017. From this population, 30 students were selected by random sampling method and assigned to two experimental and control groups (15 students in each). The 10 sessions of social skills training were implemented for experimental group while the control group received no intervention. To collect the data, Social Competence Scale (Flener et al., 1990) and Toronto Alexithymia Scale (Bagby et al., 1994) were used before and after training. Results: The results of multivariate analysis of covariance showed that social skills training significantly improved social self-empowerment and reduced alexithymia in the students with specific learning disabilities (P< 0.001). Conclusion: Inability in social self- empowerment and alexithymia in children with specific learning disabilities, emphasizes the need to redouble the social skills, so social skills training were improve child's identity, acceptance of social roles, responsibility and Irrefutable conflict. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Social skills, Social self- empowerment, Alexithymia |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه رهبر کرباسدهی | fateme rahbar karbasdehi دانشگاه گیلان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)
عباسعلی حسین خانزاده | abbasali hosseinkhanzadeh دانشگاه گیلان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)
ابراهیم رهبر کرباسدهی | ebrahim rahbar karbasdehi دانشگاه گیلان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1048-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-452549.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
یادگیری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|