این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 شهریور 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۳۲، شماره ۳۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
رابطه ی مطالعه دردوران کودکی- نوجوانی بامطالعه در دوران بزرگسالی
چکیده فارسی مقاله
تحقیق حاضر با هدف شناخت عوامل موثر درمطالعهبا استفاده از روش پیمایشی بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه های آزاد انجام گرفت.فرضیه تحقیق این بود که عادت به مطالعه دردوران کودکی –نوجوانی در تداوم مطالعه در دوره ی بزرگسالی تاثیر دارد.درپژوهش حاضر تعداد 3500پرسشنامه بین دانش آموزان نمونه توزیع گردید. یافته های پژوهش نشان داد که حدود 31 درصد پاسخگویان در روز فقط 30 دقیقه وحدود24 درصد آنان درروز تا یک ساعت وحدود 10 درصد پاسخگویان درروز بیش از یک ساعت مطالعه کتب غیردرسی دارند.همچنین مهمترین عوامل کمبود میزان مطالعه کتاب درکشورازنظرپاسخگویان عبارت ازگران بودن کتاب ،ارج نگذاشتن جامعه به علم ودانش ،مشکلات اقتصادی جامعه،عادت نداشتن مردم به مطالعه از دوران کودکی –نوجوانی ،نداشتن انگیزه برای مطالعه ومشغله زیاد مردم می باشد .حدود 32 درصد پاسخگویانی که در حال حاضر از کتابخانه دانشگاه استفاده میکنند دردوران کودکی ونوجوانی خود به کتابخانه مدرسه برای مطالعه مراجعه می کردند.نتایج تحقیق نشان داد که بین مطالعه ی دوران کودکی –نوجوانی وتداوممطالعه در دوران بزرگسالی رابطه معنی دار وجود دارد و بین مطالعه والدین ومیزان مطالعه ی فرزندان همبستگی مثبت مشاهده گردید.همچنین بین متغیرهای برنامه های وسایل ارتباط جمعی از قبیل رادیو وتلویزیون،دسترسی به کتاب های مورد نیاز ومورد علاقه،وضعیت اقتصادی خانواده ومتغیر مطالعه دوران بزرگسالی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد .علاوه برآنها بین تعداد اعضای خانواده ومیزان مطالعه کودکان –نوجوانان وهمچنین میزان مطالعه ی بزرگسالان رابطه منفی مشاهده شد . با توجه به نتایج این پژوهش،خانواده ها ،وزارت آموزش وپرورش،وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ،رسانه های گروهی وسایر سازمان های فرهنگی کشور می توانند نقش مهمی در ترویج فرهنگ مطالعه درمیان قشروسیع کودک ونوجوان ایفا نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
-
چکیده انگلیسی مقاله
To increase the rate of reading in our country it is necessary to recognize the effectual factors. The aim of this research is to ,study this important matter by using the method of measurment in Azad Islamic Universities of Iran. The basic theory of this research is: "the habit of reading in childhood - young reading effects on the continuance of reading through lifetime". In this research the opinions of the students of the B.A course in Azad Islamic Universities of Iran were asked by using questionnaire, and 3500 questionnaires distributed among the sample chosen from Azad Islamic Universities. The findings have shown that about 31 percent of the participants read 30 minutes a day, 24 percent of them read 60 minutes a day and 10 percent read more than 60 minutes a day. The important factors from their point of view for the shortage of reading in country are:- The expensive cost of books (19 percent), - No appreciating for the value of knowledge in country, (12 percent), - Economical problems in society (10.5 percent),- The absence of childhood - young reading habits (16.5 percent), the lake of motivation to read (13 percent), - Being too busy (12 percent), About 32 percent of the participants provide their needed books from the library of their schools and their universities. The results showed that there is a meaningful relationship between the childhood ¬ young reading and adult reading, and relationship between parents reading and their children reading. Other results showed that there is a postivive meaningful relationship between variables such as mass communication programs (Radio and T.V), the availability of needed and interesting books, economic conditions of family and the rate of adult reading. In addition there is a negative relationship between the number of the members of family and the rate of childhood - young and adult reading. Attentive to the results of this research, families, the Ministry of Education, Ministry Islamic of Guidance and Culture, mass communication and other cultural organs in country can have an important role in developing the culture of reading among children and young people.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
دکتر غفور امانی | mohammad ghafour
نشانی اینترنتی
http://jlib.ut.ac.ir/article_12472_3e5bc6e43b8b5ba835a46ef69b000a8d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/716/article-716-452520.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات