این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آینه معرفت، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نظریۀ حدوث جسمانی نفس در فلسفۀ ملاصدرا و تأثیرآن بر معاد جسمانی
چکیده فارسی مقاله در این مقاله پس ازطرح مسئلۀ معاد جسمانی و اهمیت آن، نشان داده میشود که تبیین ملاصدرا از معاد جسمانی به شدت تحت تأثیر نظریۀ حدوث جسمانی نفس میباشد. ملاصدرا بر اساس این نظریه و با توجه به سازگاری این اصل با اصول دیگر در معاد جسمانی، با تأکید بر مسئلۀ عینیت نتیجه میگیرد که گرچه همواره نفسیت نفس به تدبیر بدن است، اما مقصود از این بدن، بدن مبهم وعلیالبدل است. عینیت بدن اخروی با بدن دنیوی ملازم با این نیست که مادۀ دنیوی نیز در بدن اخروی لحاظ شود، بلکه بدن اخروی صورتی است بدون ماده. کلید اصلی ملاصدرا در این تبیین، اصل حرکت جوهری است که حدوث نفس مبتنی بر آن است. به عقیدۀ ملاصدرا همۀ موجودات جهان مادی، متحرک به حرکت جوهری هستند. نفس هم، چون در ابتدای حدوث خود مادی است متحرک به حرکت جوهری میباشد و در این سیر وحرکت مانند همۀ کاینات به سمت غایت خود یعنی آخرت رهسپار است. علاوه بر اصل حرکت جوهری، تجرد نفس در مرتبۀ خیال، امکان سیر نفس در عوالم سه گانه نیز با نظریۀ حدوث جسمانی نفس در توجیه وتبیین معاد جسمانی قابل تبیین است. ملاصدرا در این تبیین موفق به اثبات بدن برزخی شده، ولی در اثبات بدن اخروی با اشکالات زیادی مواجه است. این اشکالات موجب نمی شود که به تفکیک حوزۀ ایمان و عقل در معاد جسمانی قائل شویم، بلکه همچنان میتوان با مبانی عقلی وفلسفی به اثبات معاد جسمانی پرداخت، چنانکه حکیم زنوزی وعلامه طباطبایی درصدد این هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نفس، نظریۀ حدوث جسمانی نفس، معاد جسمانی، ملاصدرا،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا اکبریان |
داﻧﺸﮕﺎه ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﺪرس

حسن غفاری |



نشانی اینترنتی http://jipt.sbu.ac.ir/article/view/2003
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/569/article-569-442697.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات