این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 23 آبان 1404
آینه معرفت
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
سیر تطور مفهومی معرفتی تشکیک
چکیده فارسی مقاله
تغییر و تحول یک اصطلاح علمی و تخصصی در سیر تاریخ تفکر و اندیشه حائز اهمیت خاصی است که مفهوم مهم و بنیادی تشکیک نیز از آن مصون نبوده است. این واژه نخستین بار در منطق در باره الفاظ و سپس مفاهیم، مطرح شده و در فلسفه راه یافته و در آنجا نیز موضوع مباحثات و مناظرات بسیاری قرار گرفته است. مقاله حاضر پس از طرح معانی متفاوت و کاربردهای مختلف این واژه در عرصه تحول و تطور به موارد اختلاف آن در فلسفه و منطق و سپس فلسفه و عرفان پرداخته است و در نهایت نتیجه می-گیرد که اصطلاح تشکیک در فلسفه و منطق مشترک لفظی است؛ لذا اختلاف در آنجا معنایی است، اما کاربرد این واژه در عرفان و فلسفه به یک معنا و با تفاوت در مصداق آن معنا به دلیل اختلافات مبنایی بوده است و نشان میدهد چگونه عدم توجه به این موارد اختلافی ابهامات و مناظرات فلسفی در باره مسئله تشکیک را به دنبال داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تشکیک، وحدت وجود، اصالت وجود، تجلی و ظهور.،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
The evolutionary process of change of a technical term is of prime importance in the history of thought. The transformation of the fundamental and important concept of Gradation is not an exception in this regard. This word was first introduced in logic and applied to expressions and later to concepts and then was adopted in philosophy and was made the subject of so many debates and discussions. The present article first introduces the process of change in the meaning of this word and tries to find the differences in meaning and use of it first in philosophy and logic and next in philosophy and mysticism. The article then concludes that the term gradation forms a pair of homonyms in philosophy and logic with different meanings. In philosophy and mysticism, gradation is used with the same meaning but different referents due to differences in the nature of the two fields. The article shows how lack of consideration of these differences has led to philosophical disputes over the term gradation
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
منیرالسادات پورطولمی |
دانشگاه آزاد اسلامی
فاطمه باقرپور |
نشانی اینترنتی
http://jipt.sbu.ac.ir/article/view/2144
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/569/article-569-442567.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات