این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 3 آذر 1404
آینه معرفت
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
کیفیت و حدود عذاب اُخروی در نگرش عرفانی محی-الدینابنعربی
چکیده فارسی مقاله
بحث از نظام پاداش و جزای الهی در جهان آخرت و کمیت و کیفیت عقوبت اُخروی، به-ویژه مسئله جاودانگی جهنم و خُلود عذاب اُخروی، از مباحث مهم در کلام، فلسفه و عرفان بوده است. ابنعربی بهعنوان اندیشمندی برجسته در ساحت عرفان نظری، نخستین کسی است که برخلاف متشرعان و عامه اهل دیانت، در رویکردی ویژه و استثنایی، ضمن قائلشدن به ناپایداری و محدودیت عذاب الهی، «جهنم» و کیفر اُخروی را امری نسبی و دارای مفهومی متغیر میداند. وی در نظریهپردازی عرفانی خود بهمدد تأویل و با بهرهگیری از تمثیل، ضمن اثبات نسبیبودن معنای دوزخ و عذاب، با رویکردی عاطفی و انساندوستانه درصدد نشاندادن ناچیزبودن اعمال انسان در برابر رحمت بیکران الهی است. ابنعربی، با بازگرداندن معنای «عذاب» به ریشه لغوی «عذب»- بهمعنای گوارا و دلنشین- معتقد است نحوه پذیرش عذاب اُخروی را از سوی گروههای مختلف اهل دوزخ، با توجه با استعدادها و قابلیتهای متفاوت آنها، عذاب را برای آنها در اشکال و کیفیات متنوع، به امری گوارا و دلپذیر تبدیل میگرداند. «تناسب کیفر اُخروی با عمل دنیوی»، «امکان خُلف وعید از جانب خدا در روز قیامت» و «عَرَضیبودن عمل انسان در برابر جوهریبودن فطرت الهی در وی» از جمله دلایل ابنعربی برای اثبات دیدگاه خود در خصوص ابدینبودن عذاب اُخروی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عذاب اُخروی، جهنم، ابن-عربی، جاودانگی عذاب، رحمت الهی.،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
هاتف سیاه کوهیان |
نشانی اینترنتی
http://jipt.sbu.ac.ir/article/view/2151
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/569/article-569-442560.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات