این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 1 آذر 1404
آینه معرفت
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی پیامدهای کلامیحسن و قبح عقلی
چکیده فارسی مقاله
حسن و قبح عقلی و شرعی در سه حوزه عدل، نبوت و معاد نتایج متفاوتی دارند. نظریه حسن و قبح شرعی منجر به عدم توانایی اثبات عقلی صفات خداوند میشود، همچنیناین نظریه قادر نیست بر لزوم بعثت و عصمت انبیا، معاد و تکلیف، دلیل عقلی ارائه نماید. در صورت شرعی بودن حسن و قبح تنها منبعی که براساس آن میتوان به صفات خدا دست یافت و او را منزه از انجام افعال قبیح و ظلم دانست اخبار شرع است، اما در شرایطی که عقلاً نمیتوان انجام یا ترک افعال را در مورد خداوند اثبات کرد نه تنها شریعت اطمینانآوری خود را از دست میدهد، بلکه دور لازم میآید، زیرا شریعت را نمیتوان از طریق خود شریعت اثبات کرد. و نیز احکام وعده و وعید آن الزامآور نخواهد بود. در مقابل نظریه حسن و قبح عقلی این ضعفها را در ناحیه لوازم و نتایج ندارد با پذیرش حسن و قبح عقلی میتوان صفات خدا را عقلاً اثبات کرد و با تأکید بر قبح اظهار معجزه از سوی مدعی دروغین نبوت و قبح نفی غرض از سوی خداوند بسیاری از مسائل در حوزه نبوت و فروعات آن عقلاً اثبات میشود. همچنین از طریق حسن و قبح عقلی میتوان بر ضرورت معاد دلیل عقلی ارائه کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
Rational and religious goodness and badness have different consequences in three domains of justice, prophecy and resurrection. The theory of religious goodness and badness also leads to an inability to prove God’s attributes rationally. This theory also fails to present a rational account of the necessity of prophetic mission and infallibility of the prophets, resurrection and obligations. It is only through the religious goodness and badness that one can appreciate the God’s attributes and consider God free from bad actions and tyranny. As the performance of a deed by God or lack of it cannot be proven rationally the religious law loses it credibility and therefore its commandments and promises will not be obligatory. In contrast, the theory of rational goodness and badness does not have these weaknesses in terms of instruments and consequences. With the acceptance of rational goodness and badness, it is possible to prove God’s attributes rationally and with an emphasis on the badness of declaration of a miracle by the false advocates of prophecy and the badness of the negation of God’s intention, many issues in the domain of prophecy and its secondary issues are proved rationally. It is also possible to present rational reasons on the necessity of resurrection through rational goodness and badness.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زکریا بهارنژاد |
دانشگاه شهید بهشتی
فاطمه کاظمی |
نشانی اینترنتی
http://jipt.sbu.ac.ir/article/view/2247
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/569/article-569-442495.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات