این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
آینه معرفت
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
"حرکت مکانی" از نظر ابنسینا و ابوالبرکات بغدادی
چکیده فارسی مقاله
حرکت مکانی به تأکید ابنسینا و ابوالبرکات بغدادی از اقدم انواع حرکات است. ابنسینا حرکت مکانی را تنها حرکت بر خط راست میداند و حرکت وضعی را حرکت مکانی نمیداند، زیرا از نظر او حرکت مکانی حرکتی است که در آن متحرک از مکان خود به طور کامل خارج میگردد و در حرکت وضعی تنها موقعیت اجزای جسم نسبت به اجزای مکان تغییر میکند و در مجموع جسم در مکان خود قرار دارد. ابوالبرکات بغدادی حرکتهایاینی و وضعی اعم از دایرهای و مستقیم را حرکت مکانی میداند. ابنسینا حرکت مکانی را به قطعیه و توسطیه تفکیک میکند و برای یکی وجود ذهنی و دیگری وجود عینی قائل است. ابوالبرکات چنین تمایزی را بین حرکتهای مکانی قائل نیست و حرکات را که با تعریف علی عامل رسیدن علت به معلول میداند، اجمالاً دارای نوعی از وجود میداند هر چند که این وجود یکپارچه نیست او این وجود را به تعریف تشکیکی ارسطو از وجود ارجاع میدهد. ابنسینا نیروی محرکه را غیر از جسم متحرک میداند، ابوالبرکات اگر چه براین موضوع تأکید میکند اما تداوم حرکتی را که در جسم ایجاد شده است ناشی از خود جسم میداند. در مورد حرکت بر خط راست در راستای قائم ابنسینا به سکون میان حرکت بالاسو و پایین سو قائل است، اما ابوالبرکات میگوید که برای سکون جسم در نقطه اوج نه سبب عدمیپذیرفتنی است و نه سبب وجودی، بنابراین از نظر او حرکت از پایین به بالا و بر عکس مجموعا یک حرکت است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
According to Avicenna and Abolbarakate-Baghdadi, spatial movement is the oldest variety of movements. Avicenna sees spatial movement as the one which exclusively moves on a straight line so he does not consider circular movement as a type of spatial movement. His reason is that in circular movement the moving object’s components change their position in relation to the components of space but the moving object remains in its space altogether. Baghdadi considers both types of movement as spatial ones. Avicenna divides spatial movement to impulsive (QATIEH) and impetus-based (TAVASOTIEH) and postulates one as subjective and the other as objective. Baghdadi does not make such a distinction and probably attributes a sort of existence to spatial movement which he considers as causal through which a cause reaches its effect. Avicenna considers the driving force as different from the moving object. Although Baghdadi puts emphasis on this distinction, he attributes the duration of the movement to the moving object. In relation to vertical movement, Avicenna believes in immobility between the upward and downward movement while Baghdadi considers both the same.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عبدالرسول عمادی |
نشانی اینترنتی
http://jipt.sbu.ac.ir/article/view/2255
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/569/article-569-442489.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات