مجله اقتصادی- ماهنامه بررسی مسایل و سیاستهای اقتصادی، جلد ۱۷، شماره ۵، صفحات ۵۹-۷۳

عنوان فارسی بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به خرید کالاهای ایرانی نسبت به کالاهای خارجی با استفاده از مدل لاجیت
چکیده فارسی مقاله در کشور ایران به دلیل وابستگی زیادی که به بخش نفت و گاز وجود دارد توجه زیادی به بخش‌های مهم دیگر اقتصاد نمی‌شود. تولید کالا در کشور در چند دهه اخیر همواره یکی از مشکلات هم برای تولیدکنندگان است که می‌خواهند کالاهای ایرانی تولید کند و هم برای مصرف‌کنندگان که مصرف کالاهای ایرانی را به کالاهای خارجی ترجیح می‌دهند. واقعیت آن است که چه بخواهیم و چه نخواهیم گرایش به سمت مصرف کالاهای خارجی در کشور ما وجود دارد. مطالعه حاضر به برسی عوامل مؤثر بر تمایل به خرید کالاهای ایرانی نسبت کالاهای خارجی در شهر ارومیه صورت گرفته است. داده‌های موجود در این مطالعه به‌صورت پرسشنامه از سطح شهر جمع‌آوری شده است. در انتخاب کالاها عوامل مؤثر و مهمی مانند کیفیت، برند، تولید داخل و درآمد مصرف‌کننده و ... نقش دارند. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده بیشتر مردم کالاهای خارجی را به کالاهای ایرانی ترجیح می‌دهند که ناشی از نداشتن کیفیت و عمر کم کالا در برابر محصول مشابه خارجی که در بازار وجود دارد. آگاهی‌های لازم باید به مصرف‌کننده ارائه شود او باید بداند مصرف کالای خارجی سلیقه‌ای شخصی نیست، بلکه به معنای بیکار شدن جوان ایرانی و پدید آمدن مشکلات همراه آن است. توجه به محصولات داخلی تنها مختص مصرف‌کنندگان نمی‌شود، بلکه تولیدکنندگان نیز باید با بالا بردن کیفیت محصولات، اجرای تعهدها و پایین آوردن قیمت محصولات در مقایسه با کالاهای مشابه خارجی اجازه ندهند مصرف‌کنندگان به سمت خریداری و مصرف کالاهای خارجی تمایل پیدا کنند.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کالا، تولید داخل، کیفیت، مدل لاجیت.

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پیمان مطاعی |


مرتضی مولایی |
ارومیه کیلومتر 11 جاده نازلو


نشانی اینترنتی http://ejip.ir/browse.php?a_code=A-10-729-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1819/article-1819-438979.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات