این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روان سنجی، جلد ۶، شماره ۲۱، صفحات ۱۱۵-۲۲۰

عنوان فارسی رابطهی باورهای انگیزشی و چشم انداز آینده با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع سوم متوسطه شهر اهواز
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطهی باورهای انگیزشی ( خودکارآمدی، اضطراب امتحان، ارزش گذاری درونی     ) و چشم انداز آینده با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع سوم متوسطه شهر اهواز بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع سوم متوسطه ناحیه     1 شهر اهواز بود که از این جامعه   270 نفر به صورت خوشه ای چند مرحله ای از مدارس به عنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از استفاده شد     (FTPI) و پرسشنامه ی چشم انداز آینده (MBLQ) پرسشنامه باورهای انگیزشی برای یادگیری همچنین برای سنجش عملکرد تحصیلی دانش آموزان از معدل نیمسال اول تحصیلی استفاده گردید     . به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد     . نتایج همبستگی پیرسون نشان داد از میان باورهای انگیزشی، بین خودکارآمدی و ارزش گذاری درونی با عملکرد تحصیلی رابطه   مثبت و معنادار و بین اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد     . همچنین بین چشم انداز آینده و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد     . به علاوه نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیش بین این پژوهش به طور معناداری توانایی پیش بینی عملکرد تحصیلی را در دانش آموزان دارند و     8   درصد از واریانس عملکرد تحصیلی را در دانش آموزان تبیین میکنند چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطهی باورهای انگیزشی ( خودکارآمدی، اضطراب امتحان، ارزش گذاری درونی     ) و چشم انداز آینده با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع سوم متوسطه شهر اهواز بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع سوم متوسطه ناحیه     1 شهر اهواز بود که از این جامعه   270 نفر به صورت خوشه ای چند مرحله ای از مدارس به عنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از استفاده شد     (FTPI) و پرسشنامه ی چشم انداز آینده (MBLQ) پرسشنامه باورهای انگیزشی برای یادگیری همچنین برای سنجش عملکرد تحصیلی دانش آموزان از معدل نیمسال اول تحصیلی استفاده گردید     . به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد     . نتایج همبستگی پیرسون نشان داد از میان باورهای انگیزشی، بین خودکارآمدی و ارزش گذاری درونی با عملکرد تحصیلی رابطه   مثبت و معنادار و بین اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد     . همچنین بین چشم انداز آینده و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد     . به علاوه نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیش بین این پژوهش به طور معناداری توانایی پیش بینی عملکرد تحصیلی را در دانش آموزان دارند و     8   درصد از واریانس عملکرد تحصیلی را در دانش آموزان تبیین میکنند  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژهها، باورهای انگیزشی، چشم انداز آینده، عملکرد تحصیلی،

عنوان انگلیسی The relationship between motivational beliefs (self-efficiency, test anxiety, intrinsic valuation) and future prospect with academic performance among high school third grade girl students in district one of Ahvaz
چکیده انگلیسی مقاله Abstract The aim of this study was to determine the relationship between motivational beliefs (self-efficiency, test anxiety, intrinsic valuation) and future prospect with academic performance among high school third grade girl students in district one of Ahvaz. The statistical population included all high school third grade girl students in district one of Ahvaz. A sample of 270 students were selected using cluster multistage sampling method. To collect the data, Motivational   beliefs for learning questionnaire (MBLQ) and Future   prospect inventory (FTPI) were used. The average of the first   semester was used to measure the students' academic   performance. In order to analyze data, Pearson correlation   coefficient and multiple regression analysis were used. The   results showed that there is a significant positive relationship   between self-efficiency and intrinsic valuation and also future   prospect with academic performance. There is a significant   negative relationship between test anxiety and academic   performance. The results of regression analysis showed that in   this research, predictor variables are able to predict the   students' academic performance significantly and altogether   can explain 28.8 percent of the variance of the academic   performance in the students.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jpsy.riau.ac.ir/article_1132_f8e30a4a09e538b22a3ffdc269a0f529.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1677/article-1677-438641.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات