این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 22 مهر 1404
روان سنجی
، جلد ۶، شماره ۲۱، صفحات ۱۸-۲۸
عنوان فارسی
رواسازی مقیاس خوانش پریشی در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان ایلام
چکیده فارسی مقاله
چکیده پژوهش حاضر با هدف تجزیه و تحلیل سؤال های چک لیست تشخیصی خوانش پریشی انجام گرفته است. جامعۀ مورد مطالعه شامل دانش آموزان پایه های سوم، چهارم و پنجم شهرستان ایلام در سال تحصیلی 1389-1388 است. گروه نمونه به حجم 310 نفر (136پسر و 174 دختر) از دانش آموزان ابتدایی شهرستان ایلام و حومه است که با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ خوانش پریشی دانش آموزان است که دارای 33 سؤال است و توسط معلمان تکمیل شده است. ضریب اعتبار آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ 93/0 به دست آمد. اجرای روش تحلیل مؤلفه های اصلی آزمون در این پژوهش نشان می دهد که مواد آزمون به گونۀ کلی با یک عامل همبسته اند. چرخش عامل ها به روش کوارتیماکس برای ساده سازی ساختار آزمون نشان می دهد که ساختار نظری پرسشنامه از هشت عامل (مشکلات سواد تحصیلی و تشخیص زمان، اعتماد به نفس، حواس پرتی، نوشتن، خواندن شفاهی، فراموشی و دقت) با بار عاملی حداقل 3/0 تشکیل شده است. نتایج آزمون نشان می دهد که پسران در مقایسه با دختران مشکلات بیشتری در زمینۀ خواندن از خود نشان می دهند
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلیدواژه، خوانش پریشی، تحلیل عاملی، اعتبار، روایی، مقیاس،
عنوان انگلیسی
Parity Reading Scale Approval in Elementary School Students in Ilam City
چکیده انگلیسی مقاله
AbstractThe purpose of this study was to analyze the diagnostic checklist for disintegration readings. The studied population consists of 3rd, 4th and 5th grade students of Ilam city in the academic year of 2010-2010. A sample group of 310 students (136 boys and 174 girls) from elementary school students in Ilam and the suburbs selected by multi-stage sampling method. The research tool is a student reading questionnaire which has 33 questions and is completed by teachers. The coefficient of validity of the test was obtained by using Cronbach's alpha of 0.93. The implementation of the analysis of the main components of the test in this study shows that the test materials are generally correlated with one factor
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Reading Parish, Factor Analysis, validity, Scale
نویسندگان مقاله
زینب میهن دوست |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایلام، گروه روانشناسی، ایلام، ایران email xozns2006@yahoo.com
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی ایلام (Islamic azad university of ilam)
نشانی اینترنتی
http://jpsy.riau.ac.ir/article_1118_a214ee25964c755c6998cc65b1d78858.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1677/article-1677-438636.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات