این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 6 مهر 1404
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۳۰۷-۳۲۸
عنوان فارسی
آگاهی از طبقۀ اجتماعی، ابعاد و پیامدهای آن در میان دانشجویان ایرانی
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله، بهمنظور تحلیل آگاهی و نگرش دانشجویان دربارۀ طبقه و اهمیت آن، دادههای دو پیمایش نگرشها و آگاهیهای دانشجویان ایرانی در سال 1382 و سال 1394 بهکار گرفته شده است. هدف پژوهش، تحلیل میزان آگاهی دانشجویان از طبقۀ اجتماعیشان، نگرش پاسخگویان به تأثیرگذاری طبقۀ اجتماعی در دستیابی به فرصتهای اجتماعی و اقتصادی و میزان تطابق شاخص عینی طبقات و ذهنیت افراد به طبقه است. دادهها براساس نظریۀ وبر تفسیر شدند. نتایج نشان میدهد بیشتر دانشجویان خود را متعلق به یک طبقۀ اجتماعی میدانند و بر این باورند که افراد جامعه نیز از تفاوت طبقاتی در جامعه آگاهی دارند. بین پایگاه اجتماعی-اقتصادی و آگاهی طبقاتی دانشجویان همخوانی وجود دارد. مطابق یافتهها، بیشتر دانشجویان خود را متعلق به طبقۀ متوسط میدانند. علاوهبراین، اکثر پاسخگویان معتقدند طبقه در دستیابی به فرصتهای اجتماعی و اقتصادی تأثیرگذار است. با وجود این، بیش از نیمی از آنها امید دارند پس از پایان تحصیلات و شاغلشدن، طبقۀ اجتماعی بالاتری داشته باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Awareness of Social Class, and Its Dimensions and Consequences among Iranian Students
چکیده انگلیسی مقاله
This paper presents data from two surveys of attitudes and awareness of Iranian students in 1382 and 1394 to analyze their knowledge and attitude toward social class and its importance. The main goal is to analyze the students' awareness of their social class, their attitude toward the impact of social class in achieving social and economic opportunities, and the correspondence of objective indicators and subjective about social class. The data was interpreted according to Weber. Findings showed that the majority of students considered themselves to be of a social class, and believed that people were aware of class differences in society. There is a correspondence between the students' socio-economic status and their economic awareness about social class. Results indicated that most students considered themselves as belonging to the middle class. In addition, most respondents believe that social class affects on achieving social and economic opportunities. Nevertheless, more than half of them hope that after graduation and employment, they will be of a higher social class.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمزه نوذری |
استادیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
نشانی اینترنتی
http://jisr.ut.ac.ir/article_63318_5298a6b779466337439c8984ad10df73.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-437175.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات