این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 6 مهر 1404
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۲۳۱-۲۵۶
عنوان فارسی
مطالعۀ پیمایشی جهتگیریهای فرهنگ سیاسی معلمان و عوامل مرتبط با آن
چکیده فارسی مقاله
فرهنگ سیاسی در جوامع معاصر و بهویژه در جامعۀ درحالگذار ایران، نقشی محوری در توسعه و مشارکت سیاسی و مدنی دارد. در این میان، نخبگان و طبقه متوسط، در تکوین و تحکیم فرهنگ سیاسی دموکراتیک، بسیار اثرگذارند. پژوهش حاضر، در چارچوب دستگاه مفهومی تسلر، به مطالعه جهتگیریهای فرهنگ سیاسی معلمان و عوامل مرتبط با آن میپردازد. پژوهش به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه، درمورد 310 نفر از معلمان شهر بوکان انجام گرفته است که با روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدهاند. با توجه به ابعاد شناختی و هنجاری فرهنگ سیاسی، میانگین جهتگیری فرهنگ سیاسی معلمان در حد متوسط است. نیمی از معلمان مورد بررسی، در گونۀ فرهنگ سیاسی دموکراتیک قرار دارند و پس از آن، اکثریت با گونۀ بیاعتنا، بهنوعی بازنمای وضعیت فرهنگ سیاسی جامعۀ ایران است. یافتهها نشان میدهد نوعی ناهمسویی و رشد نامتوازن، در ابعاد شناختی و کنشی فرهنگ سیاسی معلمان دیده میشود. برمبنای یافتههای تبیینی، فرهنگ سیاسی معلمان، با متغیرهای سن، پایگاه اقتصادی-اجتماعی، تجارب مشارکت سیاسی و جهتگیریهای قومی و مذهبی رابطۀ مثبت و معنادار دارد. متغیرهای یادشده، 52 درصد از تغییرات جهتگیریهای فرهنگ سیاسی معلمان را تبیین میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Survey Research on the Political Culture Orientations of Teachers and Its Factors
چکیده انگلیسی مقاله
The political culture in current societies, in general, and in a transitional society such as Iran, in particular, has a critical role in the development of civic and political participation; and in this respect, elites and middle class have a crucial role in the creation and solidification of democratic political culture. Within the conceptual framework of Tessler, the current study is an attempt to investigate the political culture orientations among teachers and other concomitant factors. This study is a survey during which 310 teachers in Boukan were interviewed. In terms of cognitive dimensions (political pluralism) and the extent of involvement dimensions (practical involvement in politics) in political culture, the mean political culture among the teachers was average. Results of the present study indicated that 54.5 percent of the teachers had a democratic political culture, 17.8 percent were indifferent toward political culture, 15.5 percent had an activist political culture, and 11.3 percent had a limited political culture. Explanatory findings showed that there is a direct relationship between the teachers' political culture and variables such age, socioeconomic status, experiences of political participation, and ethno-religious orientations. Also multivariate regression analysis indicated that these variables determined 52 percent of the variation in the political culture orientations among teachers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امید قادرزاده |
دانشیار جامعه شناسی، پژوهشگر پاره وقت پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
یعقوب احمدی |
دانشیار جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور سنندج
خالید میارغنج | میارغنج
کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه کردستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
نشانی اینترنتی
http://jisr.ut.ac.ir/article_63313_bc03c6191f3d3a35d5af39654c4f77ee.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-437172.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات