این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۱۷-۲۲

عنوان فارسی تاثیر ارائه درس عملی آناتومی به عنوان یک پیش زمینه بر کیفیت آموزشی آناتومی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: با توجه به اهمیت یادگیری و با خاطرسپاری بلند مدت آموخته ها و وجود گزارش هایی که ارایه پیش زمینه یادگیری را مورد تاکید قرار می دهد و از طرفی اهمیت درس آناتومی و تاثیر آن در کسب توانایی های بالینی و نیز به منظور ارتقای کیفیت آموزش آناتومی این تحقیق بر روی دانشجویان پزشکی ورودی 1375 دانشگاه علوم پزشکی در نیم سال دوم سال تحصیلی 76-1375 و در دروس آناتومی قفسه سینه و شکم انجام گرفت. مواد و روش ها: پژوهش حاضر با روش تجربی و بر روی 56 نفر از دانشجویان صورت پذیرفت. دانشجویان در مباحث آناتومی قفسه سینه به عنوان گروه شاهد و همان دانشجویان در مباحث شکم به عنوان گروه مورد، در نظر گرفته شدند. کلاس های آناتومی عملی دانشجویان در گروه مورد قبل از کلاس تئوری و در گروه شاهد بعد از کلاس تئوری برگزار گردید، میانگین نمرات هر گروه (شامل نمره های آزمون های بین ترم و نمرات نهایی هر مبحث) و نظرات دانشجویان در مورد روش آموزش بررسی و با آزمون دقیق فیشر و آزمون Mann-Whithney مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمرات نظری گروه شاهد (3.11±2.13) نسبت به نمرات نظری گروه مورد (2.93±15) کاهش نشان می دهد. در مجموع نمرات نظری و عملی و آزمون های بین ترم گروه شاهد (2.53±12.8) نسبت به گروه مورد (2.67±14.3) نیز کاهش نشان می دهد. همچنین 67.2% از دانشجویان روش جدید آموزشی را پذیرفته اند و 69% از آن ها اظهار آرامش بیشتری هنگام مطالعه با روش جدید داشته اند. نتیجه گیری: ارائه کلاس عملی آناتومی قبل از درس نظری آن به عنوان یک پیش زمینه اولیه موجب تسهیل یادگیری درس آناتومی می شود. تحقیق بیشتر برای سایر دروس توصیه می گردد و همچنین توصیه می شود تاثیر بلند مدت این روش مورد بررسی قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، آناتومی ماکروسکوپی، درس عملی، یادگیری

عنوان انگلیسی Effect of anatomy practice background on quality of anatomy education
چکیده انگلیسی مقاله History and Objectives: Due to importance of learning and long-term memory and recent reports emphasizing requirements for learning and due to the importance of anatomy courses on the clinical learning process, the present study was carried out on medical students of Kashan Medical University accepted in 1996 academic year and taking abdominal and thoracic anatomy courses. Materials and Methods: An experimental study was performed on 56 medical students. Students taking abdominal anatomy were taken as an experimental group and control group was consisted of students taking the anatomy of thorax. Laboratory sessions were held before and after the lecture classes for the experimental and control groups respectively. Mean score for mid-term and final exam and student’s evaluation of the courses were analyzed by Fisher exact and Mann-Whitney test. Results: Mean score of lecture classes of control group (13.2±3.11 from 20) in comparison to experimental group (15±2.93) was decreased (P< 0.005). In addition, total score for the course (Lecture and laboratory, …) for control group (12.8±2.53) in comparison with experimental group (14.3±2.67) are decreased (P< 0.004). 67% of students accepted the new educational method and 69% were more comfortable with the new method. Conclusion: Offering the laboratory (Practical) anatomy sessions before the corresponding lecture classes will facilitate the learning process. Further investigation of the present method with other courses and its long-term effect on learning and cognition is recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدعلی اطلسی | mohammad ali atlasi
department of anatomy, kashan university of medical sciences, kashan, iran
دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشکده پزشکی، گروه آناتومی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

همایون نادریان | homayoun naderian


سید غلامعباس موسوی | sayed gholam abbas mousavi



نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-423&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات