این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جغرافیا و برنامه ریزی، جلد ۲۱، شماره ۶۰، صفحات ۶۱-۷۹

عنوان فارسی تحلیلی بر الگوهای مکان‌یابی ایستگاهای مترو شهری (مطالعه موردی شهر تبریز)
چکیده فارسی مقاله افزایش جمعیت شهری و روند رو به تزاید مالکیت خودرو باعث بروز بسیاری از مشکلات عبور و مرور در حمل و نقل شهری گردیده است. یکی از راه­های برون­رفت از این دشواری­ها، توسعه حمل و نقل عمومی به­ویژه سیستم­های ریلی و مترو شهری است که در سال­های اخیر در اغلب شهرهای بزرگ کشور راه­اندازی شده است. در این مقاله سعی بر آن است که ضمن معرفی شبکه متروی شهر تبریز به ارزیابی ایستگاه­های مکان­یابی شده در طرح توسعه متروی تبریز با استفاده از 18 شاخص در قالب روش تحلیل سلسله مراتبی پرداخته شده است. یافته­های تحقیق نشان می­دهد ایستگاه 29 بهمن و ایستگاه استاد شهریار بیش­ترین امتیاز از متغیر کیفیت مبلمان و کم­ترین امتیاز را از این گزینه را ایستگاه خیام دارا است. ایستگاه 4 در زیر شاخص وجود درمانگاه و اورژانس بیش­ترین امتیاز و ایستگاه 6 کم­ترین امتیاز را داراست.کاربری­های محدوده ایستگاه 2 و ایستگاه 7 ارتباط بیش­تری با عملکرد ایستگاه­ها دارند. در بین ایستگاه­های فاز اول خط یک ایستگاه استاد شهریار از لحاظ زیباشناختی امتیاز بیش­تری را دارا است. ایستگاه 1 به­دلیل نزدیک بودن به دپو ائل­گلی بیش­ترین وزن متغیر دسترسی به خدمات تأسیساتی را به­خود اختصاص داده است. ایستگاه 5 کم­ترین دسترسی به خدمات را در بین هفت ایستگاه دارد. ایستگاه 3 در موقعیتی مکان­یابی شده است که بیش­ترین رفت و آمد تاکسی­ها می­باشد و از میزان نظم واحدهای حمل و نقل بالایی برخوردار است. نتایج تحقیق حاضر می­تواند در اولویت­دهی اصلاح خدمات­دهی ایستگاه­های متروی تبریز مورد بهره­برداری قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An Analysis of the Locational Patterns of Metro Terminals in Urban Areas, Case Study: Tabriz Metropolitan
چکیده انگلیسی مقاله The growing urban population and the absolute rise in the rate of car ownership have caused a number of problems in the smooth flow of traffic in the cities. Better public transport system, especially the subway system, which is opened and expanded in some Iranian cities would help ease traffic congestion. While introducing Tabriz subway system, this article evaluates the conditions of subway stations according to twenty four indexes which are provided by hieratical analytic model. The article shows that 29 Bahaman and Shahriyar stations mark the highest point in furniture quality variable while Khayyam station comes last. Station four has the most immediate access to emergency aid while station 6 has the least. Land uses around stations 2 and 7 are more relevant to the function of the stations. In terms of esthetic principals, Shahriyar station scores the highest among the stations in the first phase of the first line. Because of its proximity of Elgholi depot, station 1 has easier and greater access to infrastructure facilities while station 5 has the least among the seven stations. Station 3 is in close proximity to commuter taxis and also in good order among other stations. The findings of the article have implications for giving priorities to organizing the subway system in Tabriz.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله دکتر محمدرضا پورمحمدی | mohammad reza
استاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

شیرین بدری اصل | badri asl
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://geoplanning.tabrizu.ac.ir/article_6499_dee9fbc458815fcc3798a40d641ca7d9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/760/article-760-434396.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات