این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اطلاعات جغرافیایی (سپهر)، جلد ۱۶، شماره ۶۳، صفحات ۵۳-۵۵

عنوان فارسی ارائه راهکارهای مختلف به منظور پیش گیری و کاهش خطرات زمین لغزش در طراحی سازه‌ های خطی
چکیده فارسی مقاله حمل و نقل هر کشوری از مهمترین و با ارزش‏ترین سرمایه‏های آن کشور در رفع نیاز جمعیت رو به رشد به حساب آمده و می‏تواند پشتوانه محکمی برای رشد اقتصادی آن کشور باشد. عدم آینده نگری و همچنین عدم مطالعات پایه‏ای و ناحیه‏ای جهت توسعه این صنعت باعث بروز مشکلات بسیاری در راه توسعه و تأمین نیازهای حیاتی افراد جامعه خواهد شد و شاید یکی از بهترین و در عین حال بحث برانگیزترین مسائل در این مورد مسأله ایمنی در طراحی راه‏های ارتباطی می‏باشد. یکی از انواع بلایای طبیعی که مسأله ایمنی راه‏های ارتباطی را کاهش می‏ دهد پدیده زمین لغزش است. لغزش یا رانش توده ‏های خاک در اراضی شیب دار را می ‏توان تحت 4 نوع خاص مورد بررسی قرار داد که این 4 نوع عبارتند از: پدیده لیز خوردن یا Slidiiy، خزیدن خاک یا Greep، و پدیده Falls یا ریزش سنگ و خاک و Flows یا جریان گل و لای در روی اراضی شیب دار این پدیده همه ساله زیان های مالی و در برخی موارد متأسفانه جانی قابل تعمقی به مملکت ما وارد می‏ آورد حریم جاده‏ ها و ابنیه خطی و تأسیسات دیگر را ویران می‏ نماید و دولت مجبور است هزینه گزافی را متحمل و صرف بازسازی و جابجایی توده‏ های خاک نماید. به عنوان مثال در زلزله 5 خرداد سال 1383 که ناشی از فعال شدن گسل بلده بود آنچه باعث تخریب جاده ‏های شمالی و نزدیک به کانون زلزله، به ویژه جاده چالوس - تهران (مسیر کندوان) شد و متأسفانه علاوه بر خسارات مالی باعث کشته شدن تعدادی از هموطنان (12 نفر) گردید پدیده زمین لغزش بود که در اثر وقوع زلزله ایجاد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Presenting Various Strategies for Preventing and Reducing Landslide Risks in Designing Linear Structures
چکیده انگلیسی مقاله Transportation is one of the most important and valuable assets of any country in meeting the needs of the growing population and can be a solid backbone for its economic growth. Lack of foresight and basic and field studies to develop this industry will cause many problems in the development and fulfilment of vital needs of the people of society, and perhaps one of the best and, at the same time, most controversial issues in this regard is the safety issue in designing roads. One of the natural disasters that reduces the safety of roads is the landslide phenomenon. The slippage or thrust of soil masses in sloping lands can be studied under four specific categories: Slidiiy or slippage, Greep or soil crawl, Fall or fall of rock and soil, and Flows or flowing streams on steep lands. Every year this phenomenon causes financial losses and, in some cases, it unfortunately brings about great number of casualties in our country, destroys boundaries of roads, monuments and other infrastructures, and the government is forced to pay enormous amount of money to compensate the devastations and relocate masses of soil. For example, in the earthquake caused by the activation of the Baladeh fault on the May 26, 2004, what caused the destruction of the northern roads near the earthquake's epicenter, especially the Chalous-Tehran road (Kanduvan route) and, unfortunately, death of twelve people, was the landslide phenomenon that was caused by the earthquake.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید کامیابی |
دانشگاه آزاد اسلامى واحد شهررى


نشانی اینترنتی http://www.sepehr.org/article_27686_8560cd84937497f711e9c550ec6e1d16.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/589/article-589-433218.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات