این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اطلاعات جغرافیایی (سپهر)، جلد ۱۷، شماره ۶۵، صفحات ۶۰-۶۴

عنوان فارسی کاربرد GIS به منظور تجزیه و تحلیل کیفیت هوا در شهر Taichungتایوان
چکیده فارسی مقاله این مقاله مقدماتی از ارزیابی وضعیت آلودگی هوا در یک منطقه شهری ارائه می‏ نماید. نویسنده، سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) را که مدل توزیع وسایل نقلیه، مدل انتشار مواد آلاینده، مدل روند پیشرفت و داده‏ های مربوطه را ترکیب می‏ کند. به منظور تخمین انتشار و توزیع فضایی آلاینده ‏های ترافیک در  Taichungتایوان بکار برده است. این مدل نه تنها می‏ تواند موقعیت دقیق آلودگی را تجزیه و تحلیل کند، بلکه می‏ تواند انتشار متأثر از تغییر در شرایط ترافیک مشخص یا مدیریت راهبردی را نیز پیش بینی نماید. نتایج نشان می‏ دهند که انتشار بیشتر CO در پیرامون نواحی واقع در مرکز یا جنوب شهر در شهر Taichung و ناحیه امتداد بزرگراه شماره 1  SOx,Noxو آلودگی‏ های TSP بیشتری را متحمل می‏ شوند. اگر چه طول بخشی از بزرگراه شماره 1 درون شهر Taichung خیلی طویل نیست، اما در تولید بخش مهمی از کل ذرات ریز معلق در هوا (TSP)، اکسیدهای نیتروژن (NOx)، اکسیدهای گوگرد (SOx) پخش شده در این ناحیه نقش دارد. از این گذشته پیش بینی چندین طرح فرضی نشان می‏ دهد که تأثیر اصلی موتورهای پیشرفته، در کاهش انتشار TSP بیش از 10% می‏ باشد، و حال آنکه افزایش میانگین سرعت ترافیک جاده ‏های شهر ممکن است بیش از 14% از انتشار CO را بکاهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Application of GIS in Order to Analyze the Air Quality in Taichung, Taiwan
چکیده انگلیسی مقاله This paper presents an introduction of air pollution's situation assessment in an urban area. The author uses the GIS, which combines the vehicle distribution model, pollutant release model, progress model and related data, in order to estimate the propagation and spatial distribution of traffic pollutants in the city of Taichung in Taiwan. This model can not only analyze the exact location of pollution, it can also predict emissions affected by changes in specific traffic conditions or strategic management. The results show that more CO emissions occur around areas located in the center or south of the city in Taichung, and the range of highway 1 suffer SOx, Nox and TSP pollutions more than rest of the city. Although the part of highway 1 within Taichung is not very long, it nevertheless plays a role in production of a significant portion of total suspended particulate (TSP), nitrogen oxides (NOx) and sulfur oxides (SOx) in this area. Moreover, the prediction of several hypothetical designs suggests that the main effect of advanced engines on reducing TSP emissions is more than 10%, while the average speed increase of urban road traffic may reduce CO by more than 14%.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی اکبر رسولی | ali akbar
عضو هیأت علمى گروه جغرافیاى طبیعى دانشگاه تبریز مترجم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

مسعود مینایی |
دانشجوى کارشناسى ارشد سنجش از دور و gis دانشگاه تهران مترجم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://www.sepehr.org/article_27614_ee3cc7f493f844a6a9b6a87958426078.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/589/article-589-433197.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات