این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 26 مهر 1404
اطلاعات جغرافیایی (سپهر)
، جلد ۱۷، شماره ۶۸، صفحات ۲۵-۳۲
عنوان فارسی
پهنه بندی حرکات توده ای در مسیر سنندج - دهگلان با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
چکیده فارسی مقاله
پهنه بندی حرکات توده ای یکی از روش هایی است که به کمک آن مناطق بحرانی را به لحاظ پایداری شیب می توان مشخص کرد و از نقشه پهنه بندی به دست آمده در برنامه ریزی های توسعه پایدار استفاده کرد (کرم، 1381، ص 25). مسیر سنندج - دهگلان یکی از مسیرهای ارتباطی اصلی و پر تردد استان کردستان به حساب می آید که سیستم حمل و نقل این مسیر در منطقه کوهستانی از نظر حرکات توده ای دچار تهدید می شود. این مسیر در محدوده کوهستانی به دلیل داشتن شیب زیاد دامنه ها و ارتفاع زیاد منطقه و همچنین مکان گزینی نا مناسب جاده و به واسطه آن ناپایدار سازی دامنه ها دارای وضعیتی نا مناسب است. تحقیق حاضر بر آن است که عوامل و عناصر مؤثر را در ایجاد این حرکات با استفاده از روش سلسله مراتبی (AHP) مشخص کرده و بر اساس تأثیر هر کدام از این عوامل و عناصر به وزن دهی آنها پرداخته و در نهایت نقشه پهنه بندی نقاط حساس به حرکات را مشخص نماید، که این نقشه پهنه بندی بر اساس ترکیبی از لایه های هیپسومتری، شیب، جهت شیب، پوشش گیاهی، تیپ خاک، لیتولوژی، فاصله از گسل، فاصله از جاده، فاصله از روستا، تراکم شبکه زهکشی، درجه حرارت، بارندگی و همچنین واحدهای اراضی و کاربری اراضی می باشد. بر این اساس محدوده به چهار طبقه ریسک تقسیم گردید. نقشه به دست آمده به چهار طبقه با ریسک خیلی زیاد با 7/8 کیلومتر مربع، زیاد با 9/28 کیلومتر مربع، متوسط با 3/41 کیلومتر مربع و پهنه کم با 5/6 کیلومتر مربع تقسیم بندی گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Zoning of Mass Movements in the Sanandaj-Dehgolan Road Using Analytical Hierarchy Process (AHP)
چکیده انگلیسی مقاله
Mass movements zoning is one of the methods that can help to identify critical areas in terms of slope stability and to use the zoning map obtained in sustainable development planning (Karam, 2002, p. 25). The Sanandaj-Dehgolan route is considered as one of the main routes and of highest traffic in the Kurdistan province, whose transportation system in the mountainous area is threatened by mass movements. This road in the mountainous section has an unsuitable situation due to high slope of hillsides and high altitude of the area as well as the inappropriate location of the road and the consequent unsustainability of the slopes. The present study aims to determine the effective factors and elements in creating these movements using the Analytic Hierarchy Process (AHP) and, based on the effect of each of these factors and elements, weigh them, and ultimately map the zoning of points sensitive to movements, and this zoning map is based on a combination of hypsometric layers, slope, slope direction, vegetation, soil type, lithology, distance from fault, distance from the road, distance from the village, drainage network density, temperature, precipitation, as well as land units and land use. Accordingly, the range was divided into four risk classes. The map was divided into four classes including very high (8.7 km2), high (28.9 km2), average (41.3 km2) and low (6.5 km2) areas of risk.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا ثروتی | mohammad reza
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم زمین
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
محمد مهدی حسین زاده | mohammad mehdi
استادیاردانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم زمین
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
سعید خضری |
استادیار دانشگاه کردستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
عادل منصوری |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://www.sepehr.org/article_27448_172980398cb44548599404c8f2d049be.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/589/article-589-433157.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات