این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علوم اعصاب شفای خاتم، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مروری بر آزمون‌های رفتاری ارزیابی حافظه و یادگیری در موش صحرایی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: حافظه یک فرایند ذهنی بنیادی است و بدون حافظه ما قادر به هیچ چیز بجز رفتارهای کلیشه‌ای و رفلکس‌های ساده نیستیم. اختلالات حافظه به دنبال آسیب سر، سکته و بیماری‌های تحلیل برنده عصبی و روانشناختی شایع می‌باشد. یادگیری و حافظه یکی از موضوعات مهمی است که در زمینه علوم اعصاب مورد مطالعه قرار گرفته است. با در نظر داشتن مسائل اخلاقی، انسان‌ها به‌ندرت به‌عنوان مدل تحقیقاتی در تحقیقات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، آزمون‌های آزمایشگاهی متعددی طراحی شده است که اختلالات یادگیری و حافظه در حیوانات را به‌منظور یافتن راهبردهای درمان مؤثر ارزیابی کند. هدف از این مطالعه مروری ارزیابی رایج‌ترین آزمون‌های مورد استفاده جهت یادگیری و حافظه در موش‌های صحرایی از جمله: آزمون‌های فیلد باز، عادت کردن، ماز Y شکل، آزمون اجتنابی بازدارنده غیرفعال، اجتنابی پایین آمدن از سکو، ماز آبی موریس، آزمون اجتنابی فعال، ماز شعاعی هشت بازویی و آزمون تشخیص اشیاء جدید بود. نتیجه‌گیری: جهت ارزیابی انواع متفاوت حافظه (وابسته به عملکرد و طول مدت ماندگاری) آزمون‌های متعددی طراحی شده است. آزمون‌های رفتاری در زمینه یادگیری و حافظه برای بهبود درک ما از پردازش اطلاعات در مغز سالم و آسیب دیده همچنین جنبه‌های فیزیولوژیکی و روانی اختلالات حافظه مفید بوده‌اند. این ممکن است جهت طراحی درمان‌های جدید برای اختلالات یادگیری و حافظه در بیماران با اختلالات عصبی مفید باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری، حافظه، موش‌های صحرایی

عنوان انگلیسی A Review on the Behavioral Tests for Learning and Memory Assessments in Rat
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Memory is a fundamental mental process and without memory we are capable of nothing, except simple reflexes and stereotype behaviors. The memory deficits followed by head injury, stroke, psychiatric and neurodegenerative diseases are common. Learning and memory is one of the main subjects that have been studied in the field of neuroscience. Considering ethical issues, humans can rarely be used as experimental model in medical researches. Thus, different kind of experimental tests have been designed that assess learning and memory deficits in animals in order to find effective treatment strategies. The purpose of this review was to evaluate the most commonly used tests for memory and learning in rats, including open field, habituation, Y-maze, step through passive avoidance test, step-down inhibitory avoidance task, the Morris water maze, active avoidance test, 8-arm radial maze, and novel object recognition test. Conclusion: Different tests have been designed to evaluate various kinds of memory (depends on function and duration). Behavioral tests in the field of learning and memory have been beneficial to improve our understanding of information processing in healthy and damaged brain as well as the physiological and psychological aspects of memory disorders. This may be helpful to design new therapies for learning and memory deficits in patients with neurological disorders.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning, Memory, Rats

نویسندگان مقاله فهیمه زواری | fahimeh zavvari
a. shefa neuroscience research center, khatam alanbia hospital, tehran, iran b. department of physiology, school of medicine, iran university of medical sciences, tehran, iran
الف. مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا، بیمارستان خاتم الانبیاء، تهران، ایران ب. گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا (Shefa neuroscience research center)

فریبا کریم زاده | fariba karimzadeh
cellular and molecular research center, school of medicine, iran university of medical sciences, tehran, iran
مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-183-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/337/article-337-432401.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تحقیقات پایه در علوم اعصاب
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات