این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 شهریور 1404
مجله علوم اعصاب شفای خاتم
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
مدل مفهومی ۸A برای آموزش مرگ
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مرگ واقعیت اجتنابناپذیر است و هر شخصی ممکن است پاسخ و رفتاری منحصر به فرد نسبت به آن داشته باشد. آموزش مرگ به تنوعی از فعالیتها و تجربههای آموزشی مرتبط با مرگ اشاره دارد. این موضوعهای مهم معناها و نگرشها نسبت به مرگ، فرایندهای مردن، اندوه و داغدیدگی و مراقبت از افرادی که تحت تأثیر قرار گرفتهاند، هستند. آمادگی برای مرگ یکی از مهمترین وظایف در مراقبتهای پایان زندگی است. با وجود اهمیت برنامهریزی برای مراقبتهای پایان زندگی، برخی از متخصصان مراقبتهای بهداشتی دانش و مهارت کافی جهت آمادگی مراجعان خود برای قرار گرفتن در معرض مرگ را ندارند. آموزش مرگ یک رویکرد مرتبط بینالمللی برای مشاوره و رواندرمانی غم، داغدیدگی و خودکشی میباشد. رویکردهای مختلفی برای برنامه آموزش مرگ شامل رویکردهای تعلیمی، تجربی و مدل مفهومی 8A وجود دارد. برنامه آموزش مرگ فرمهای رسمی و غیررسمی با روشهای متنوعی دارد. نتیجهگیری: مدل 8A بهعنوان چارچوبی برای ارائه آموزش مرگ به متخصصان مراقبتهای بهداشتی مانند مددکاران اجتماعی، پرستاران، پزشکان، متخصصان بالینی، روانشناسان، روانپزشکان فراهم گردیده است. مدل 8A از طریق بهبود آگاهی، دانش، نگرش و عمل در افراد میتواند رفتارهای مرتبط با مرگ را تغییر دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مرگ، بهداشت روان، آموزش
عنوان انگلیسی
8A Conceptual Model for Death Education
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Death is inevitable reality and each person may have a unique attitude and response toward it. Death education refers to a variety of educational activities and experiences related to death. Its main issues are meanings and attitudes towards death, the process of dying, grief and bereavement, and the care of people who have been affected. One of the most important tasks in the end of life care is preparation for death. Despite the importance of planning for the end of life care, some of health care professionals have not enough knowledge and skills to prepare their clients for exposure to death. Death education is a relevant international approach to grief, bereavement, and suicide counseling and psychotherapy. There are various approaches to death education program, including deductive, experiential approaches, and 8A conceptual model. Death education program has formal and informal forms with different methods. Conclusion: The 8A model has been presented as a framework to provide death education to health care professionals, such as social workers, nurses, physicians, thanatologists, psychologists, and psychiatrists. The 8A model, via improving of awareness, knowledge, attitude and action in individuals, can change behaviors associated with death.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Death, Mental Health, Education
نویسندگان مقاله
محبوبه دادفر | mahboubeh dadfar
department of clinical psychology, school of behavioral sciences and mental health-tehran institue of psychiatry, international campus, iran university of medical sciences, tehran, iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان -انستیتو روانپزشکی تهران، پردیس بین الملل، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
دیوید لستر | david lester
department of psychology, stockton university, new jersey, usa
گروه روانشناسی، دانشگاه استاکتون، نیوجرسی، امریکا
علی اصغر اصغرنژاد فرید | ali asghar asgharnejad farid
department of clinical psychology and mental health, school of behavioral sciences and mental health-tehran institue of psychiatry, iran university of medical sciences, tehran, iran
گروه روانشناسی بالینی و بهداشت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان -انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
محمد کاظم عاطف وحید | mohammad kazem atef vahid
department of clinical psychology and health psychology, school of behavioral sciences and mental health-tehran institue of psychiatry, iran university of medical sciences, tehran, iran
گروه روانشناسی بالینی و روانشناسی سلامت، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان -انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
بهروز بیرشک | behrooz birashk
department of clinical psychology, school of behavioral sciences and mental health-tehran institue of psychiatry, iran university of medical sciences, tehran, iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان -انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-166-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/337/article-337-432400.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تحقیقات پایه در علوم اعصاب
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات