این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۵۳۱-۵۴۸

عنوان فارسی ارائۀ مدل ابتکاری الگوریتم ژنتیک برای حل مسئلۀ برنامۀ آموزشی استادان با تأمین نظر دانشجویان
چکیده فارسی مقاله زمان‎بندی در برنامه‎ریزی درسی دانشجویان و استادان با روش‎های متنوعی صورت می‎گیرد. این تحقیق به حل مسئلۀ برنامۀ آموزشی استادان با تأمین نظر دانشجویان می‎پردازد. در این مسئله، تخصیص درس و زمان به استادان با در نظر گرفتن ساعت جلسۀ مشترک استادان و زمان‎بندی ساعات تدریس فشردۀ آنان و محدودیت کلاس‎ها انجام می‎شود. بدین منظور، روش الگوریتم ژنتیک در دو مرحله به‎کار برده شده است. در مرحلۀ اول الگوریتم، از عملگرِ برش تک‎نقطه‎ای استفاده شد و در مرحلۀ دوم الگوریتم، عملگر هوشمند جدیدی به نام فهرست معکوس حلقوی با در نظر گرفتن زمان‎های طلایی، نقره‎ای و برنزی برای درس‎های مختلف به‎کار رفت. مزیت این الگوریتم استفاده از تابع برازندگی جدید و همچنین معیار انتخاب جدید و یک عملگر جدید است. این روش برخلاف روش‎های معمول، برازش کل جمعیت را در نظر می‎گیرد و تلاش می‎کند جواب‎های امکان ناپذیر را حذف کند. در این الگوریتم، جواب نهایی از جواب‎های بهینۀ متعدد تولید شده انتخاب می‎شود. نتایج نشان داد این روش با برازش بهتری به جواب‎های بهینه می‎رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Proposing Innovative Genetic Algorithms Model to Solve the Problem of the Professors' Educational Planning Considering Students' Opinions
چکیده انگلیسی مقاله Timing of curriculum planning for students and faculty could be done using diverse methods. The present research concerns with curriculum planning for professors considering the students' opinions. In doing so, the courses and the timing are determined based on the professors' common timetable, the professors' intensive courses timing and the class limitations. To achieve this goal, the genetic algorithm methodology was used in two steps. In the first stage, single-point cutting operator was used and in the second stage of the algorithm, a new intelligent operator called cyclic reverse list (RIL) was used provided that gold, silver and bronze time types were used for different courses. The advantages of this algorithm are using a new appropriate function (hot rolled), as well as new criteria and a new operator (RIL). Unlike conventional methods, in this method the appropriateness is considered in proportion with the whole population and we try to remove the impossible solutions. The optimal solution is chosen from among a multitude of provided responses. Therefore, it was found that we can reach the optimal solutions with regard to a better appropriateness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لاله عسگری |
کارشناس‎ارشد مهندسی سیستم‎های اقتصادی‎ـ اجتماعی، آزمایشگاه تخصصی داده‎کاوی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

محمدرضا کیوانپور | mohammad reza
دانشیار مهندسی نرم‎افزار کامپیوتر، دانشکدۀ فنی مهندسی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_62191_19b66474d494af8f36e96d70e479ce0c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-428513.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات