این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت در ایران، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۱۵۷-۱۷۸

عنوان فارسی طراحی مدل اندازه‌گیری ارزش‌آفرینی منابع انسانی در بخش دولتی
چکیده فارسی مقاله در سال‌های اخیر عملکرد بخش دولتی و تلقی مردم از ارزش‌هایی که توسط این بخش به واسطه خدمت‌رسانی عمومی خلق می‌شود، دغدغه بسیاری از پژوهشگران حوزه مدیریت دولتی شده است. در این میان پژوهش‌های فراوانی در خصوص تدوین سنجه‌هایی برای اندازه‌گیری عملکرد بخش دولتی در بسترهای مطالعاتی مختلف انجام شده است؛ بر این اساس هدف پژوهش حاضر در رویکردی کاربردی تدوین مدل اندازه‌گیری عملکرد بخش دولتی تحت ارزش‌های عمومی خلق شده توسط این بخش است. به این منظور پژوهشی کمی مبتنی بر پیمایش انجام گرفت که در آن پس از مطالعه ادبیات موجود در حوزه ارزش عمومی فهرست به نسبت جامعی از ارزش‌‌های عمومی مشتمل بر چهار دسته اخلاقی، حرفه‌ای، انسانی و دموکراتیک شناسایی شد که روایی صوری و محتوایی آن‌ها توسط پنل خبرگان مورد تأیید قرار گرفت. در مرحله بعد پرسش‌نامه‌ای براساس ارزش‌های احصا شده مرحله نخست تهیه شد و در اختیار نمونه آماری متشکل از ‌‌ارباب‌رجوع‌های بانک‌های دولتی (ملی، سپه و کشاورزی) قرار گرفت. در این مرحله خروجی نرم‌افزار SPSS و نتایج تحلیل عاملی روایی سازه ارزش‌ها را مورد تأیید قرار داد. در گام نهایی برای سنجش مدل اندازه‌گیری ارزش‌ها از روش حداقل مربعات جزئی و نرم‌افزار PLS استفاده شد و ارزش‌هایی که بار عاملی کمتر از 4/0 داشتند، از مدل اندازه‌گیری حذف شدند. در نهایت 18 ارزش باقی‌مانده در چهار دسته برشمرده در مدل اندازه‌گیری عملکرد مورد تأیید قرار گرفتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Developing Public Sector Human Resource Value Creation Measurment Model
چکیده انگلیسی مقاله In recent years, public sector performance and public perception of the values created by this sector through public services has become a center of focus for many researchers in public administration. Substantial research has been conducted to develop metrics for measuring public sector performance in different contexts. The present study followed an applied approach to develop a model for measuring public sector performance in creating public values. To this end, after a thorough review of the existing literature, a quantitative survey-based study was conducted which resulted in identifying a fairly comprehensive list of common values in four categories: moral, professional, humanistic and democratics; the face and content validity of which were approved by a Panel of Experts. Subsequently, a questionnaire was developed based on the values inferred in the first stage, and handed to the sample population, consisting of the clients of state banks (Melli Bank, Sepah Bank & Keshavarzi Bank). Construct validity of the values was confirmed using SPSS software output and factor analysis. The final step was to evaluate the measurement model using partial least squares method and PLS software. At this stage, values with factor loading less than 0.4 were excluded from the measurement model and 18 remaining values were confirmed in the four above-mentioned categories.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمیه نعمتی |
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

احمدعلی خایف الهی | ahmad ali khaef elahi
دانشیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

حسن دانایی فرد |
ستاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://mri.modares.ac.ir/article_17472_a1581d27e392a3f175000dfda4569175.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1421/article-1421-428392.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات