این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت در ایران، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۲۷-۴۶

عنوان فارسی دسته‌بندی عوامل مؤثر بر تقاضای محصولات فرهنگی در بازار داخلی
چکیده فارسی مقاله امروزه تأثیر فعالیت‌های فرهنگی در تولید ناخالص ملی، رشد اقتصادی، رفاه اجتماعی و گسترش مبادلات بین‌المللی بسیار قابل توجه است، به گونه‌ای که فعالیت‌های فرهنگی را به یکی از شالوده‌های اساسی نظام اقتصادی دنیا تبدیل کرده است. بر این اساس ضروری است با توجه به غنا و ثروت عظیم کشور از حیث محصولات فرهنگی به آن‌ها با نگاهی متفاوت نگریسته شود و با شناسایی مؤلفه‌های مؤثر بر تقاضای این نوع از محصولات در جهت نظام‌مند کردن ساختار عرضه و بهبود اقتصاد فرهنگ کشور اقدام شود. در این راستا پژوهش حاضر با هدف انشاء و دسته‌بندی عوامل مؤثر بر تقاضای محصولات فرهنگی ایرانی در بازار داخلی انجام شده است. پژوهش به روش کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد، با استفاده از ابزار مصاحبه از 30 نفر از هنرمندان، خبرگان و فعالان فرهنگی شهر تهران و با روش نمونه‌گیری گلوله برفی صورت پذیرفت. تحلیل محتوای مصاحبه‌ها براساس مدل توسعه‌یافته فرآیند اجرای گراندد تئوری انجام و 182 مفهوم در قالب چهار بعد «برانگیختن نیاز»، «ایجاد تقاضا»، «تأمین تقاضا» و «تکرار تقاضا» مدل‌سازی شد. ضمن این‌که پایایی کدگذاری با درصد پایایی بازآزمون معادل 52/1 تأیید شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Classification of Factors Affecting Demand for Cultural Products in Domestic Market
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays the effect of cultural industries on GDP, economic growth, social welfare and development of international exchanges is very significant. Therefore cultural activities are to become one of the most fundamental principles of the world economic system. Accordingly, due to the richness and wealth of Iran in terms of cultural products, it is necessary to look at this matter in a different manner and to identify factors which affect the demand for this type of product in order to systematically improving structure of supply and the economy of culture. This study aimed to carry out the composition and classification of factors which affect the demand for products of Iranian culture in domestic market. A qualitative study based on grounded theory, using interviews of 30 artists, scholars and cultural activists with snowball sampling method were conducted. Data analysis were done according to the developed grounded process model. Then, 182 concepts in 4 aspects of: "Stimulating the demand", "creating the demand", "supplying of the demand" and "repeating the demand" were modeled. The reliability of coding was verified with retest reliabilty percentage of 1.52.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی حقیقی کفاش | haghighi kafash
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

محمدرضا اسماعیلی | mohammad reza
دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

محمود محمدیان |
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

محمدرضا تقوا | mohammad reza
دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://mri.modares.ac.ir/article_17453_9b251798a7e7aa941bb0388cdc7a2450.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1421/article-1421-428386.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات