این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 11 آذر 1404
فیض
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۳۴-۴۱
عنوان فارسی
شیوع عفونت انگل روده ای و رابطه آن با عملکرد ذهنی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: عملکرد ذهنی صحیح برای کارآیی متناسب در هر سنی لازم است. بررسی ها نشان داده اند که عفونت انگلی از عواملی است که به نحوی بر عملکرد ذهنی موثر می باشد. به منظور تعیین شیوع عفونت های انگل روده ای و رابطه آن با عملکرد ذهنی این تحقیق در دانش آموزان منطقه رباط کریم طی سال های 78-1377 انجام گرفت.مواد و روش ها: تحقیق با روش توصیفی بر روی 268 دختر و 332 پسر 6 تا 12 ساله صورت پذیرفت نمونه ها با روش خوشه ای از 128 مدرسه دخترانه و پسرانه منطقه مورد نظر انتخاب شدند. پس از انجام آزمایشات مدفوع به دو روش مستقیم و فرمول اتر، 150 دختر و پسر آلوده به عنوان گروه تجربی و 150 دختر و پسر سالم به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. گروه شاهد از نظر اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی و وضعیت تغذیه مشابه گروه تجربی انتخاب شدند. جهت بررسی عملکرد ذهنی از سه آزمون Digit-span Forward/Backward و Coding و Arithmetic از مقیاس هوشی وکلر برای کودکان و آزمون Fluency استفاده و میزان توجه و انحراف ارزیابی شد.یافته ها: شیوع آلودگی 28.7% بود و نمرات ریاضی گروه شاهد 2.59±8.44 و مبتلایان تک یاخته ای 2.73±7.9 و عفونت کرمی 2.45±7.67 بود (NS). در رمزگردانی مشابه بودند و میزان Fluency سه گروه به ترتیب 2.46±4.61، 2.59±4.79 و 2.5±4.33 بود (P< 0.03). در آزمون عملکرد ذهنی به ترتیب 2.78±7.82 و 2.92±6.5 بود (P< 0.004). عفونت انگلی غالب در بین دانش آموزان مورد بررسی Giardia lamrlia می باشد.نتیجه گیری و توصیه ها: عملکرد ذهنی دانش آموزان در گروه سالم بهتر بوده است و تاثیر درمان عفونت انگل روده ای بر عملکرد ذهنی را توصیه می نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عفونت انگلی، عملکرد ذهنی، آزمون های روانشناسی، Fluency
عنوان انگلیسی
Relationship between the incidence of intestinal parasites and mental performance in children
چکیده انگلیسی مقاله
History and Objectives: An appropriate mental function is required for optimum performance in every age. There are evidences on the relationship between intestinal infection and effective mental performance. This study was carried out to determine the incidence of infection due to intestinal parasites and its relationship with mental performance in students of Robat Karim region from 1998 to 1999.Materials and Methods: The descriptive strategy of this study was conducted on 268 girls and 332 boys with an age range of 6-12 years. For sampling, cluster method was applied on 128 schools in the region. After examination of feces using direct and ether methods, 150 contaminated children were chosen as case group and 150 healthy children were selected as control. Both groups were similar regarding sociological, economical, cultural and nutritional status. For evaluation of mental performance, coding, arithmetic, digit-span forward/backward and fluency tests were used.Results: The incidence rate of contamination was 28.7% and arithmetic marks of control, cases with protozoal and/or helminthic infection was 8.44±2.59, 7.9±2.73 and 7.67±2.45 respectively. In addition, the groups were similar regarding coding, but fluence was 4.61±2.46, 4.79±2.59 and 4.33±2.5 respectively (P< 0.03). Mental performance was 7.82±2.78 and 6.5±2.92 respectively (P< 0.004). The most common form of parasites among children was Giardia lamblia.Conclusion and Recommendations: It is concluded that healthy students have a higher mental performance and it is recommended to treat cases with parasitic contamination.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه پرتویی | fateme partoie
department of parasitology, shaheed beheshti university of medical sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گروه انگل شناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
قادر خلیلی | ghader khalili
نشانی اینترنتی
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-343&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات