|
مدیریت در دانشگاه اسلامی، جلد ۶، شماره ۱۳، صفحات ۴۵-۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تدوین مدل شایستگیهای محوری اعضای هیئت علمی دانشگاه اسلامی(مورد مطالعه دانشگاه الزهرا(س)) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این پژوهش، تدوین مدل شایستگیهای محوری اعضای هیئت علمی دانشگاه اسلامی بوده است. روش: پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی، با راهبرد مطالعۀ موردی و به روش تحلیل محتواست. جامعۀ آماری پژوهش، مدیران ارشد و اساتید نمونۀ آموزشی و پژوهشی دانشگاه الزهرا(س) بودند. برای جمعآوری داده، از روش مصاحبۀ عمیق نیمه ساختاریافته با مدیران ارشد دانشگاه و اساتید نمونۀ آموزشی و پژوهشی و بررسی کلیۀ اسناد بالادستی و دانشگاهی استفاده شده است. روش نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای است. یافتهها: با کدگذاری دادههای حاصل، مفاهیم، مقولههای محوری(ابعاد یا سازهها) و مؤلفهها(شایستگیهای محوری) شناسایی شدند و روایی مدل توسط خبرگان تأیید شد. نتیجهگیری: مدل جامعی برای شایستگیهای اعضای هیئت علمی دانشگاه اسلامی ارائه شد که شایستگیهای محوری اعضای هیئت علمی را در شش دسته مهارت فنی، مهارت ادراکی، مهارت رهبری، مهارت میانفردی، ویژگیهای شخصیتی و ارزشها طبقهبندی کرده است. از آنجا که تا کنون در ایران بررسی محتوایی کلیۀ اسناد بالادستی و دانشگاهی به منظور استخراج شایستگیهای اعضای هیئت علمی و نیز با مصاحبه با مدیران دانشگاه و اساتید نمونه به منظور پی بردن به علل موفقیت و عملکرد برترشان در حوزههای آموزش و پژوهش صورت نپذیرفته است، نتایج پژوهش حاصل میتواند با ارائه معیارهای تصمیمگیری در فرایندهای جذب، ارزیابی، ارتقا، پاداش و آموزش اعضای هیئت علمی راهگشا باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Developing the Core Competencies Model of Islamic University Faculty Members (Case Study: Alzahra University |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The Purpose of this research is developing a core competency model of the faculty members. The university is a complex organization with the mission of training expert human resources and developing science and technology in the society and faculty members are in front of the organization's relationship with the students. Accordingly, the recognition of special competencies of faculty members with regard to conditions and cultural, social and political demands of society and mission and vision of the Ministry of Science and the University is very important. Method: This research is a qualitative research that is performed by case study strategy and content analysis method. The statistical population of this study is senior managers and distinguished faculty members of Alzahra University. To collect data, deep semi structured interview and the documents have been used, the sampling method is multi stage cluster. Results: The results of the present survey indicated the validity and reliability of the core competency model by experts. Conclusion: The author of the present article concluded that Islamic faculty members should have six core competencies. The core competencies of faculty members are leadership skill, technical skill, interpersonal skill, conceptual skill, personality characteristics and values. A Comprehensive model for Faculty members of Islamic university competencies was provided that is useful for recruitment, training, and evaluation and rewarding of faculty members. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نگین سنگری | دکترای مدیریت منابع انسانی، استادیار گروه مدیریت دانشگاه الزهرا س سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://miu.nahad.ir/article_414_f5e3f60233e962e9f24d071ff037cf6b.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1077/article-1077-427377.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|