این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 13 مهر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی روایی و پایایی مقیاس هراس اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور لرستان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: هراس اجتماعی یکی از شایعترین اختلالهای روانپزشکی بوده که با طیف گستردهای از تأثیرات منفی بر ابعاد مختلف زندگی مبتلایان ارتباط دارد. ساخت یک ابزار ساده جهت ارزیابی هراس اجتماعی ضروری است. هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس هراس اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور لرستان بود. مواد و روشها: در یک مطالعه همبستگی، تعداد 410 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور لرستان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای در نیمه اول سال تحصیلی 94-1393 انتخاب شدند. پایایی ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ آزمون دوطرفه، ضریب اسپیرمن براون و ضریب بازآزمایی بررسی شد و بهمنظور بررسی روایی این مقیاس، ارتباط مادههای مقیاس هراس اجتماعی با چهار مقیاس دیگر شامل، زیر مقیاس اضطراب از «چکلیست 90 مادهای»، پرسشنامه خطای شناختی، مقیاس درجهبندی حرمت خود و مقیاس تصویر بدنی با روش همبستگی پیرسون محاسبه شد. نتایج: روایی همگرای مقیاس هراس اجتماعی با اضطراب از «چکلیست 90 مادهای» و با پرسشنامه خطای شناختی به ترتیب 83/0r=، 47/0r= و روایی افتراقی مقیاس هراس اجتماعی با مقیاس درجهبندی حرمت خود و با مقیاس تصویر بدنی به ترتیب 70/0-r= و 44/0- r= به دست آمد (001/0α<). پایایی با روش آلفای کرونباخ، دونیمه آزمون، ضریب اسپیرمن براون و ضریب بازآزمایی به ترتیب 98/0، 94/0، 96/0 و 84/0 به دست آمد (0001/0α<). نتیجهگیری: به نظر میرسد که مقیاس هراس اجتماعی میتواند یک پرسشنامه مناسب برای استفاده پژوهشگران و متخصصان سلامت در حوزهی بهداشت روان باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مقیاس هراس اجتماعی، روایی، پایایی، اضطراب، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Evaluation of validity and reliability of social phobia inventory among students in Payame Noor University of Lorestan
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objective: Social phobia has been a prevalent psychiatric disorder which is associated with a wide range of negative effects of different life aspects of affected people. Developing a simple tool is necessary to assess the social phobia. The aim of the study was to assess the reliability and validity of the social phobia inventory (SPIN) among students in Payame Noor University of Lorestan. Material & Methods: In a correlational study, 410 students of Lorestan Payame Noor University were selected by clustering sampling method in the first semester of academic year 2015–16. The evaluation of reliability was conducted using Cronbach's alpha, split-half reliability, Spearman-Brown coefficient and test - retest coefficient and in order to assess the validity of this instrument, the relation of subscales of SPIN with other four scales including anxiety from the symptom checklist-90-revised (scl-90-R), cognition error questionnaire (CEQ), self-esteem rating scale (SERS), and multidimensional body-self relations questionnaire (MBRSQ) was investigated using Pearson correlation coefficient method. Results: Convergent validity of the SPIN with anxiety subscales of the (SCL- 90-R) and (CEQ) were respectively r= 0.83, r=0.47and discriminant validity of the SPIN with (SERS) and (MBRSQ) were respectively r= -0.70, r=-0.44 (α< 0.001). The reliability of the SPIN with Cronbach’s alpha, split-half reliability, Spearman-Brown coefficient and test-retest coefficient for the total scale were 0.98, 0.94, 0.96, 0.84 respectively (α< 0.0001). Conclusion: It seems that the SPIN can be used as a valid and reliable tool for researchers and specialists in the field of mental health.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی حسنوند عموزاده | mahdi hassanvand amouzadeh
department of psychology of payame noor university, tehran, iran
گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://journal.fums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1202-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات