|
پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۲۰۵-۱۱۹
|
|
|
عنوان فارسی |
ادراک از محیط یادگیری کلاس و هیجان تحصیلی: تحلیل چند سطحی کلاس ریاضی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدفمطالعه حاضر بررسی رابطه ادراک از محیطیادگیری کلاس و هیجان تحصیلی با پیشرفت ریاضی در دو سطح دانشآموز و کلاس است. این رابطه در میان 600 دانش آموز پایه ششماز 20 کلاس بررسی شد. دانش آموزان به پرسشنامههای ادراک از ساختار کلاس فرانزل،پکران و گوتز (2007) و هیجان پیشرفت پکران، گوتز و فرانزل (2005) پاسخ دادند.نتایج تحلیل چند سطحی نشان دهنده رابطه منفی و معنادار هیجان تحصیلی اضطراب، ورابطه مثبت و معنادار لذت با عملکرد ریاضی در سطح دانشآموز و همچنین رابطهمعنادار ابعاد ادراک از محیط یادگیری کلاس یعنی کیفیت آموزش ریاضیات، اعتماد بههمسالان، تنبیه معلم و رقابت با عملکرد ریاضی در سطح مدرسه است. در مدل کامل 29 درصدو 71 درصد از واریانس عملکرد ریاضی به ترتیب بر اساس متغیرهای سطح اول و دوم پژوهشتبیین شده است. نتایج همچنین نشان داد که مدل دو سطحی بر خلاف مدل معمولی و یکسطحی، دانش بیشتری در ارتباط با رابطه بین متغیرها ارائه میدهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Perception of classroom learning environment and academic emotion: A multi-level analysis of mathematics sessions |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this study was to investigate the relationship between perception of classroom learning environment and academic emotion with mathematics improvement in two levels of student and classroom. This relationship was analyzed among six hundred students of 6Th grade from 20 classes. Students completed two questionnaires: Perceived learning environment of Frenzel, Pekrun, Goetz (2007) and academic emotional of Pekrun, Goetz, Frenzel (2005). Multilevel analysis found a significant and negative association of educational Anxiety and positive and significant association of enjoyment with mathematics performance at the student level and also significant association of perception dimensions from classroom learning environment including quality of mathematics instruction, peers' esteem, teachers' punishment, competition with mathematics achievements at the the school level. In full model, 29% and 71%, of the variance in mathematics performance explained based on the variables at student level and school level respectively. The results highlighted that the two-level model presents more knowledge on the contrary to the normal and one-level method |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://japr.ut.ac.ir/article_62607_0f1adc4ec24d1b78cbc4f1a1da07c4b4.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1444/article-1444-425344.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|