|
پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۳-۲۹
|
|
|
عنوان فارسی |
الگوی ساختاری جو آموزشی خلاق، انگیزه یادگیری و راهبردهای یادگیری خود تنظیم در دانشجویان دختر دانشگاه تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
ساختار کلاس تأثیر زیادی در فرآیند یادگیری دارد. جو آموزشی خلاق به عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار بر انگیزش درونی، از مهمترین عوامل مؤثر در کیفیت یادگیری است. هدف از این پژوهش بررسی رابطه جو آموزشی خلاق با راهبردهای یادگیری خود تنظیم، با واسطهگری انگیزه درونی یادگیری است. 300 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تهران به صورت نمونهگیری در دسترس از دانشکدههای روانشناسی، علوم اجتماعی و دانشکده اقتصاد برای پاسخ دادن به سؤالات پرسشنامههای جو آموزشی خلاق آکوآل، راهبردهای یادگیری خود انگیخته MSLQ و انگیزه یادگیری AMS، انتخاب شدند. نتایج به روش الگویابی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که متغیر برونزای جو آموزشی خلاق، رابطه معناداری با راهبردهای یادگیری خود تنظیم دارد و رابطه بین جو آموزشی خلاق با یادگیری خود تنظیم از طریق انگیزه درونی یادگیری میانجیگری میشود. در مجموع یافتهها نشان میدهد که جو آموزشی خلاق مستقیما و با واسطهگری انگیزه یادگیری بر استفاده از راهبردهای یادگیری خود تنظیم تأثیر دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Structural Modeling on the relationship between creative education atmosphere, intrinsic motivation and self-regulation strategies in female students of the University of Tehran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Classroom structure has plenty of influence onlearning process. Creative education environment is one of the most importantinfluential factors in learning quality as one of the effective variables onthe intrinsic motivation. In this study, the relationship between creativeeducation environment and self-regulated learning strategies and mediation ofintrinsic learning motivation was studied. 300 femalestudents of the university of Tehran, from faculties of psychology, socialscience and economy, were selected based on convenience sampling method torespond to the questionnaires of actual creative education atmosphere,spontaneous learning strategies MSLQ and intrinsic motivation AMS. The resultswere analyzed using structural equations modeling. The obtained results showedthat creative education atmosphere has significant correlation with the self-regulated learningstrategies and the relationship between creative education atmosphere andself-regulated learning is mediated through intrinsic learning motivation. So,according to the importance of self-regulation and intrinsic motivation in theacademic achievement, it is suggested that conditions be created for studentsto enhance the intrinsic motivation, use of self-regulation strategiesincreases. Consequently, results indicate that the creative educationatmosphere influences the use of self-regulated learning strategies directlyand through mediation of learning motivation |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://japr.ut.ac.ir/article_62603_2a6051b72fc3c7626f46e8c3fc6c3ebd.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1444/article-1444-425340.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|