این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۲۶۵-۲۷۱

عنوان فارسی تاثیر آموزش روانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در تنظیم هیجان ابرازشده خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: یکی از فاکتورهای مهم در عود اختلالات روانپزشکی هیجانات ابرازشده است که شامل درگیری عاطفی بیش ­ازحد و انتقاد و خصومت اعضای خانواده نسبت به عضو بیمار می ­باشد. از آنجائی­ که استرس ناشی از این هیجانات باعث فرسودگی و عود در فرد مبتلا به اختلال می­ گردد، پژوهش حاضر به­ منظور بررسی تاثیر آموزش روانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در تنظیم هیجان ابرازشده در خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی صورت گرفته است. مواد و روش ­ها: این مطالعه نیمه­ تجربی روی خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی مراجعه کننده به بیمارستان روانپزشکی کاشان انجام شد. نمونه­ ها به ­روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. پرسشنامه هیجان ابرازشده قبل و پس از مداخله توسط مراقبین تکمیل گردید. آموزش روانی خانواده مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد به­ عنوان مداخله در 10 جلسه آموزش داده شد. نتایج: یافته‌های حاصل از این مطالعه نشان داد که سطح هیجان ابرازشده در خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی بعد از مداخله به شکل معنی‌داری کاهش پیدا کرده است. به ­علاوه، کاهش سطح هیجان ابراز شده در تمامی چهار زیر مقیاس نگرش منفی، تحمل و انتظار، مزاحمت و مداخله‌گری و پاسخ هیجانی نیز معنی‌دار بوده است (0/001
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال دوقطبی، پذیرش و تعهد، هیجان ابراز شده، خانواده

عنوان انگلیسی Impact of acceptance and commitment–based psychoeducation on the adjustment of expressed emotion in families of patients with bipolar disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background: Expressed emotion is one of the key factors resulting in relapse of psychiatric disorders. Expressed emotion is a critical, hostile and emotionally over-involved attitude that relatives have toward a family member with such disorder. Since stress from the expressed emotion leads to relapse in person with a disorder, the present study aimed to investigate the effect of mental training based on the acceptance and commitment on the regulation of expressed emotion in families of patients with bipolar disorder. Materials and Methods: This quasi-experimental study was carried out on families of patients with bipolar disorder referring to Kargarnejad hospital (Kashan, Iran). The purposive sampling method was used to select the participants. As an intervention acceptance and commitment-based psychoeducation of the families was held in 10 sessions. Expressed emotion questionnaire was completed by relatives pre- and post-intervention. Results: The results showed that the level of expressed emotion reduced after the intervention in families of patients with bipolar disorder (P< 0.001). A significant reduction was observed in the level of expressed emotion in all four subscales (negative attitudes, tolerance/expectations, harassment and intervention and emotional response) (P< 0.001). Conclusion: Family psychoeducation based on the acceptance and commitment can be effective in the regulation of expressed emotion in families of patients suffering from bipolar disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدعلی سازور | seyyed ali sazvar
department of clinical psychology, faculty of medicine, kashan university of medical sciences, kashan, i. r. iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

ربابه نوری | robabeh nouri
department of clinical psychology, faculty of psychology and education, kharazmi university, tehran, i. r. iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

رضوان ساعی | rezvan saei
department of clinical psychology, faculty of medicine, kashan university of medical sciences, kashan, i. r. iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

محمد حاتمی | mohammad hatami
department of clinical psychology, faculty of psychology and education, kharazmi university, tehran, i. r. iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2116-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/24/article-24-421805.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات