این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر آموزش روانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در تنظیم هیجان ابراز شده خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف :یکی از فاکتورهای مهم در عود اختلالات روانپزشکی هیجانات ابرازشده است که شامل درگیری عاطفی بیش از حد و انتقاد و خصومت اعضای خانواده نسبت به عضو بیمار می باشد . از آنجائیکه استرس ناشی از این هیجانات باعث فرسودگی و عود در فرد مبتلا به اختلال می گردد پژوهش حاضر بمنظور بررسی تاثیر آموزش روانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در تنظیم هیجان ابراز شده در خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی می باشد. مواد و روشها : این مطالعه نیمه تجربی بر روی خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی مراجعه کننده به بیمارستان روانپزشکی کاشان انجام شد . نمونه ها به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. پرسشنامه هیجان ابراز شده قبل و پس از مداخله توسط مراقبین تکمیل گردید . آموزش روانی خانواده مبتنی بر رویکرد پذیرش- تعهد به عنوان مداخله در 10 جلسه آموزش داده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-19 وآزمونهای آماری Paired t- test ، leven,s test ، کولموگروف- اسمیرنوف و آنالیز کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . یافته ها:یافته‌های حاصل از این مطالعه نشان داد که سطح هیجان ابراز شده در خانواده‌ی بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی بعد از مداخله به شکل معنی‌داری کاهش پیدا کرد . کاهش سطح هیجان ابراز شده در تمامی چهار زیر مقیاس نگرش منفی، تحمل/ انتظار، مزاحمت و مداخله‌گری و پاسخ هیجانی معنی‌دار بوده است. (p< 0.001) نتیجه گیری:آموزش روانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در تنظیم هیجان ابراز شده خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی می تواند موثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of acceptance and commitment –based psychoeducation on adjustment of expressed emotion in families of patients with bipolar disorder.
چکیده انگلیسی مقاله Background and objectives: Expressed emotion is one of the main factors to relapse in psychiatric disorders .Expressed emotion is critical, hostile and emotionally over-involved attitude that relatives have toward a family member with a disorder.Whereas the stress from expressed emotion becomes burden and relapse in person with a disorder,the present study aimed to investigate the effect of mental training based on acceptance and commitment to the regulation of expressed emotion in families of patients with bipolar disorder. Materials and Methods: This quasi-experimental study was carried out on family of patients with bipolar disorder referring to kargarnejad hospital of Kashan. They were selected with purposive sampling method (n=40). Family psychoeducation based on acceptance and commitment was hold in 10 sessions. Expressed emotion questionnaire was completed by relatives' befor and after intervention. Data was analyzed by SPSS 16 and paired T test, Leven,s test , Colmogrov-Smirnov and covariance test. Results: The results showed that levels of expressed emotion in families of patients with bipolar mood disorder were reduced after intervention (p< 0.001). Reduction in the level of expressed emotion in all four subscales: negative attitudes, tolerance / expectations, harassment and intervention and emotional response were significant. (p< 0.001) Conclusion: Familypsychoeducation based on acceptance and commitment can be effective in the regulation of expressed emotion in families of patients with bipolar disorder
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدعلی سازور | seyyed ali sazvar
kashan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

ربابه نوری | robabeh nouri
kharazmi university of tehran
دانشگاه خوارزمی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

رضوان ساعی | rezvan saei
kashanuniversity of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2116-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات