مجله علمی پژوهشی یافته های نو در روانشناسی، جلد ۲، شماره ۴۲، صفحات ۲۳-۳۱

عنوان فارسی ارتباط جهت‌گیری اجتماعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی با رفتار اخلاقی مدیران بانک‌ها
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف بررسی ارتباط جهت‌گیری اجتماعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی با رفتار اخلاقی مدیران بانک‌ها انجام شد. این مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه مدیران بانک‌های شهرستان‌های ورامین و پیشوا در سال 1395 بودند. از میان آنان 160 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و همه آنها پرسشنامه‌های جهت‌گیری اجتماعی (هریسون، 2001)، مسئولیت‌پذیری اجتماعی (قلاوندی و همکاران، 1393) و رفتار اخلاقی (سوانسون و هیل، 1993) را تکمیل کردند. داده‌ها با روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل گام‌به‌گام تحلیل شدند. نتایج نشان داد جهت‌گیری اجتماعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی با رفتار اخلاقی مدیران بانک‌ها رابطه مثبت و معنادار داشتند. همچنین جهت‌گیری اجتماعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی توانستند 5/33 درصد از تغییرات رفتار اخلاقی مدیران بانک‌ها را پیش‌بینی کنند که سهم جهت‌گیری اجتماعی از مسئولیت‌پذیری اجتماعی بیشتر بود (01/0P<). بنابراین پیشنهاد می‌شود برای بهبود رفتار اخلاقی مدیران بانک‌ها میزان جهت‌گیری اجتماعی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی آنان را افزایش دهند. همچنین پیشنهاد می‌شود مسئولان و برنامه‌ریزان به نشانه‌های متغیرهای مذکور توجه کرده و بر اساس آنها برنامه‌هایی را برای بهبود رفتار اخلاقی مدیران بانک‌ها طراحی و اجرا کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The association of social orientation and social responsibility with moral behavior in banks managers
چکیده انگلیسی مقاله This research aimed to investigate the association of social orientation and social responsibility with moral behavior in banks managers. This study was a descriptive analytical from type of correlation. The population of research included all banks managers of Varamin and Pishva city in 2016 year. From them 160 person were selected by simple random sampling method and all of them completed the questionnaires of social orientation (Harrison, 2001), social responsibility (Galavandi and et al, 2014) and moral behavior (Swanson and Hill, 1993). Data was analyzed with Pearson correlation and multivariate regression with stepwise model methods. The findings showed social orientation and social responsibility had a positive and significant relationship with moral behavior of banks managers. Also social orientation and social responsibility can predict 33/5 percent of variance of moral behavior of banks managers that in this prediction the share of social orientation was higher than social responsibility (P< 0/01). Therefore it is suggest that to improve the moral behavior of banks managers increase the social orientation and social responsibility of them. Also suggest that officials and planners consider the symptoms of mentioned variables and design and implementation appropriate programs to improve the moral behavior of banks managers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین سلم آبادی |


حوریه وطن خواه |


فاطمه شریفی |


شیوا ممیز |


امیر آهنگری |


ثمینه بهادری جهرمی | bahadori jahromi



نشانی اینترنتی http://psychology.iauahvaz.ac.ir/article_532154_e28b5dae7e7d0e0ba37b51528f2816f6.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1846/article-1846-416961.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات