این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 16 آذر 1404
فیض
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۰۱-۱۰۷
عنوان فارسی
تأثیر مشاوره قبل از ازدواج بر دانش دختران
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: والدین همواره آرزومند داشتن کودکان سالم هستند. وجود کودکی بیمار با اختلالات مادرزادی و ژنتیکی مشکلات عدیدهای را به دنبال دارد. یکی از مهمترین وظایف مراکز بهداشتی برگزاری کلاسهای مشاوره قبل از ازدواج میباشد. این پژوهش به منظور تعیین تأثیر مشاوره قبل از ازدواج بر دانش دختران مراجعهکننده به مراکز مشاوره قبل از ازدواج در شهر کرمان انجام شد. مواد و روشها: این بررسی به روش نیمهتجربی در دو مرحله قبل از مشاوره و 2 تا 8 هفته بعد از مشاوره بر روی 116 دختری که به طور تصادفی انتخاب شدند، انجام گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه پژوهشگر ساخت بود که پس از تعیین روایی و پایایی آن مورد استفاده قرار گرفت و شامل دو بخش خصوصیات فردی شاخصهای آگاهی سنجی بود. شاخصهای آگاهیسنجی در چهار بخش پیشگیری از معلولیتها، مراقبتهای دوران بارداری، کنترل مـوالید و تغذیه با شیر مادر بود که هر بخش دارای 6 شاخص با حداکثر و حداقل نمـره 6 و 0 بود. تأثیر مشاوره بر دانش نمونهها با آماره Paired t-test مورد قضاوت آماری قرار گرفت. یافتهها: میانگین ± انحراف معیار سن افراد مورد مطالعه 2/4 ± 1/22 سال بود. نمره آگاهی آنها به ترتیب قبل و بعد از مشاوره در مورد پیشگیری از معلولیتها 1/ 0 ± 9/3 و 1 ± 6/4، مراقبتهای دوران بارداری 2/1 ± 3/4 و 1/1 ± 6/4، کنترل موالید 7/1 ± 4/2 و 6/1 ± 9/3 و تغذیه با شیر مادر 7/1 ± 7/3 و 6/1 ± 4/4 بود. بین میانگین نمره آگاهی آنها در قبل و بعد از مشاوره تفاوت معنیدار آماری وجود داشت (0/0 P< ). نتیجهگیری و توصیهها: به طور کلی مشاوره قبل از ازدواج بر دانش دختران تأثیر دارد اما در موارد مراقبتهای دوران بارداری و کنترل موالید نقاط ضعفی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مشاوره قبل از ازدواج، دانش دختران، کرمان
عنوان انگلیسی
Effect of premarraige counseling on girls’ knowledge
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Having healthy children is parents’ ambition. Having an ill infant with congenital and genetic disorders may be associated with lots of problems. Holding premarraige classes for girls is one of the most important duties of health care centers. The present study was conducted to determine the effect of premarraige counseling on girls’ knowledge in Kerman city.Materials and methods: This quasi-experimental study of before and 2-8 week-after the counseling was carried out on 116 randomly selected girls attending the premarriage classes in Kerman. Having confirmed the validity and reliability of the questionnaire, personal characteristics and phrases assessing the girls’ knowledge were asked. It was composed of 4 separate parts (anomaly prevention, prenatal care, birth control, and breast feeding) each applied to 6 phrases with highest and least of mark 6 and 0. Paired t-test was used for data analysis.Results: The mean age of the subjects was 22.1±4.2 years. The girls’ mean knowledge mark before and after the counseling was 3.9±0.1 and 4.6±1 for anomaly prevention, 4.3±1.2 and 4.6±1.1 for prenatal care, 2.4±1.7 and 3.9±1.6 for birth control, and 3.7±1.7 and 4.4±3.7 for breast feeding, respectively (p< 0.00).Conclusion: Premarriage counseling does influence on girl’s knowledge. Special attention should be paid to prenatal care and birth control.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Premarriage counseling, Girl’s knowledge, Kerman
نویسندگان مقاله
بتول معتمدی | batool motamedi
kerman medical science university, kerman, iran
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
ژیلا سلطان احمدی | zila soltan ahmadi
یدا نیکیان | yadollah nikian
نشانی اینترنتی
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-197&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات