این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 16 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۷، شماره ۲۲، صفحات ۷۷-۹۲
عنوان فارسی
تبیین اهمالکاری تحصیلی دانشجویان بر اساس سازۀ دینی- اخلاقی صبر(ارائۀ مدل معادلات ساختاری)
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش مؤلفههای صبر(متعالی شدن، شکیبایی، استقامت، رضایت و درنگ) به عنوان سازهای دینی- اخلاقی در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی در میان دانشجویان بود. روش: روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. مشارکتکنندگان پژوهش، 250 دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز (140 پسر و110 دختر) بودند که با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به مقیاسهای اهمالکاری تحصیلی و صبر پاسخ دادند. پایایی این ابزارها به وسیلۀ ضریب آلفای کرونباخ و روایی آنها به وسیلۀ همبستگی درونی تعیین شد. نتایج حاکی از روایی و پایایی قابل قبول ابزارها بود. یافتهها: نتایج تحلیل مسیر با استفاده از مدل معادلات ساختاری در نرمافزار AMOS نشان داد که مؤلفۀ صبر پیشبینی کنندۀ معنادار و منفی اهمالکاری تحصیلی بود. نتیجهگیری: در مجموع، نتایج حاکی از تأثیر سازۀ دینی- اخلاقی صبر بر اهمالکاری دانشجویان است. بنابر این، با برنامههای آموزش صبر به دانشجویان میتوان اهمالکاری آنان را کاهش داد
کلیدواژههای فارسی مقاله
صبر، شکیبایی، استقامت، اهمالکاری تحصیلی،
عنوان انگلیسی
Explaining Procrastination Students based on Religious Structures - Moral Patience (Structural Equation Modeling(
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: The aim of this study is to investigate the role of ethical patience (transcendence, tolerance, persistence, consent and delay) as religious structures in predicting academic procrastination among students. Method: Methods of this descriptive study is correlational. Participants included 250 university students (110females and 140 males) who were selected from Shiraz University using random cluster sampling and academic procrastination Questionnaire and patience components scale responded. The reliability of the research instruments is determined by Cronbach's alpha coefficient and their validity is determined by internal correlation. The results indicated acceptable reliability and validity of the instruments. Results: The results of the structural equation modeling using AMOS software components of the patience showed that a significant predictor of academic procrastination was negative. Conclusion: The author of the research concluded the impact of ethical religious structures patience on negligence students. So patience education programs for students can reduce their negligence
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرهاد خرمایی |
دکترای روان شناسی تربیتی؛ دانشیاردانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
فاطمه آزادی ده بیدی | azadi ده bidi
دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی؛ مشاورآموزش و پرورش فارس
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات