این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۷، شماره ۲۲، صفحات ۳۳-۵۴

عنوان فارسی مقایسۀ اثربخشی دو برنامۀ آموزشی تاب‌آوری و مهارتهای ارتباطی بر سازگاری زناشویی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش به دنبال مقایسۀ اثربخشی دو برنامۀ آموزشی تاب‌آوری و مهارتهای ارتباطی بر سازگاری زناشویی بود. روش:روش پژوهش، آزمایشی و طرح آن پیش‌آزمون و پس‌آزمون چندگروهی بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، شامل زوجین دانشجوی شهرستان ساوه بود که تا سال 93 مدت یک تا هفت سال از زندگی زناشویی آنها می‌گذشت. نمونه شامل 72 نفر با سازگاری پایین بود که طی یک فراخوان عمومی به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در پژوهش، شامل پرسشنامۀ سازگاری زناشویی اسپانیر بود. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیّری و چند متغیّری استفاده شد. یافته‌ها:نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که میزان سازگاری زناشویی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، افزایش داشته است. مقایسۀ دو روش آموزشی نشان داد که روش آموزش مهارت ارتباطی با اختلاف کمی نسبت به روش تاب‌آوری، در افزایش سازگاری زناشویی اثربخش‌تر بوده است. نتیجه‌گیری: آموزش مهارتهای ارتباطی و تاب‌آوری، هر دو باعث افزایش سازگاری زناشویی شده است. لذا برای بهبود سازگاری زوجین، پیشنهاد می‌شود هر دو برنامه مدّ نظر قرار گیرد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تاب‌آوری، مهارتهای ارتباطی، سازگاری زناشویی، دانشجویان،

عنوان انگلیسی Comparison of the Effectiveness of Two Training Methods of Resiliency and Communicative Skills on Student’s Marital Adjustment
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The purpose of this research is to study the comparison of the effectiveness of two training methods of resiliency and communicative skills on   student's marital adjustment. Methods: The method of the present survey is experimental with pretest-posttest control group. The statistical society of current research consisted of all students' couples who lived in Saveh province (Markazi) in 2014 that they remained in their marriage lives between 1 to 7 years. The sample was consisted of 72 participants who had low adjustment that were selected according to public announcement and they were randomly assigned in three groups: two experimental groups and one control group. The instrument used in this study for data analysis included spinner adjustment ancova and mancova questionnaire. Results: The results of the covariance analysis indicated that marital adjustment is increased in two experimental groups, compared to the control group. Comparing the two methods show that the method of communicative skills training resiliency is more effective in increasing marital adjustment. Conclusion: Both resiliency and communicative skills training are able to increase marital adjustment. It is suggested that both methods for improving marital adjustment should be considered.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرزانه رحیم پور |
کاندیدای دکترای روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

ناصر صبحی قراملکی | sobhi gharamaleki
دکترای تخصصی روان شناسی، دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

محمد نریمانی |
دکترای تخصصی روان شناسی. استاد روان شناسی گروه روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل. ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات