این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 12 آذر 1404
فیض
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۵۷-۶۵
عنوان فارسی
ارزیابی عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی ـ تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران،۱۳۸۰
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: نظر به اهمیت مدارک پزشکی در نظارت ارزیابی و برنامهریزی برای ارتقاء کمیت و کفیت خدمات و عدم اطلاع دانشگاه متبوع از وضعیت آن، این پژوهش به منظور تعیین عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی ـ تخصصی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران در سال 1380 صورت پذیرفت. مواد و روشها: این پژوهش مطالعهای توصیفی است که گردآوری دادههای آن با استفاده از چک لیست و از طریق مشاهده و مصاحبه انجام گرفت. عملکرد بخش مدارک پزشکی در 4 واحد پذیرش، کدگذاری، آمار و بایگانی و در هر واحد با 8 تا 9 شاخص و در یک طیف 5 گزینهای تعیین شد و درصد عملکرد بر حسب کل بخش مدارک و هر یک از واحدها و به تفکیک بیمارستانهای آموزشی تعیین گردید. یافتهها: عملکرد کلی بخش مدارک پزشکی 4/55 درصد بود. بهترین عملکرد مربوط به واحد کدگذاری به میزان 2/64 درصد و نازلترین آن مربوط به واحد آمار با 50 درصد بود. نازلترین شاخص واحد پذیرش و واحد کدگذاری مربوط به وجود دستورالعمل مدون به میزان 20 درصد بود. بهترین و بیشترین عملکرد بخش مدارک پزشکی مربوط به بیمارستان شهید هاشمینژاد به میزان 5/70 درصد و کمترین عملکرد مربوط به بیمارستان شهید نواب صفوی به میزان 8/48 درصد بود. نتیجهگیری و توصیهها: بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای مورد پژوهش از عملکرد متوسط برخوردار بودند. به منظور بهبود عملکرد بخشهای مدارک پزشکی، تهیه و تدوین دستورالعملهای خاص هر واحد، به کارگیری نیروی انسانی متخصص، برگزاری دورههای بازآموزی، تخصیص بهینه منابع، تجهیزات و فضای مورد نیاز هر واحد و همچنین ارزیابی مداوم عملکرد بخشهای مدارک پزشکی احتمالاً میتواند مفید باشد و بررسی تجربی آن را توصیه مینماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزیابی عملکرد، بخش مدارک پزشکی، بیمارستان آموزشی
عنوان انگلیسی
Performance evaluation of medical record department of specialized-teaching hospitals of Iran Medical science University
چکیده انگلیسی مقاله
Background: With respect to the importance of medical record as a useful tool for supervision, assessment, and planning in order to improve our system facilities, the present study was carried out to evaluate the performance of medical record department of specialized-teaching hospitals of Iran Medical Science University in 1380.Materials and methods: It was a descriptive study. Data were gathered via checklist through face-to-face interview. Performance evaluation was achieved in 4 different categories reception, coding, statistics, and archiving, each with 8-9 indices. Results: Total performance of the medical record department was 55.4%. Coding and statistics units have the best (64.2%) and the worst (50%) scoring. The least index of reception and coding units was the presence of a guideline (20%). Shaheed Heshemi Nejad and Shaheed Navab Safavi had the best and worst performance, respectively (70.5% vs. 48.8%).Conclusion : The overall performance of the evaluated hospitals was good. Preparing specific guidelines, staffing and employing graduates of medical records, implementation of continuous and regualra training courses, design of suitable software package, allocation of budget, space and equipment may improve medical record department performance
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Performance evaluation, Medical record, Teaching hospital
نویسندگان مقاله
سید جلال الدین طبیبی | sayed jalaladdin tabibi
department of management, iran medical science university, tehran, iran
گروه مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
رضا ربیعی | reza rabiee
فرحناز صدوقی | farahnaz sadooghi
نشانی اینترنتی
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-195&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات