این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۹-۱۹

عنوان فارسی تحقیقی کیفی بر مفهوم توانمندی حرفه‌ای در پرستاری
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: با توجه به اهمیت توانمندی حرفه ‌ ای پرستاران و توصیه مجمع بهداشت جهانی برای توانمندسازی پرستاران از یک سو و کاستی ‌ هایی که در پژوهش ‌ های موجود وجود دارد، این تحقیق به منظور انجام مطالعه ‌ ای کیفی برای روشن ‌ سازی مفهوم توانمندی حرفه ‌ ای در پرستاری روی پرستاران شاغل در بیمارستان ‌ های تحت پوشش دانشگاه ‌ های علوم پزشکی تهران, ایران و شهید بهشتی در سال ‌ های 1382 -1381 انجام گردید. مواد و روش‌ ها: تحقیق با طراحی کیفی و به روش Grounded Theory بر روی اعضای تیم سلامت انجام شد. انتخاب نمونه به صورت هدفمند انجام شد و مفهوم توانمندی و تجارب پرستاران در مورد آن از طریق مصاحبه با مشارکت ‌ کنندگان و با استفاده از مشاهده تعاملات و رفتارهای پرستاران بررسی گردید. جمع ‌ آوری داده ‌ ها آنقدر ادامه یافت تا اشباع داده ‌ ها ( Saturation )حاصل گردید. تجزیه و تحلیل داده ‌ ها با استفاده از روش تحلیل مقایسه ‌ ای مداوم انجام شد. یافته ‌ ها: تحقیق بر روی 38 نفر, شامل 71 درصد زن و 29 درصد مرد در سنین 3/8 ± 8/40 سال و سابقه خدمت 1/8 ± 3/19 سال که 5/60 درصد کارشناس, 6/31 درصد کارشناس ارشد و 9/7 درصد دارای مدرک دکترا بودند ، انجام شد. 5 مقوله کاربرد دانش و مهارت, داشتن اختیار, خودباوری، حمایت و بالاخره انسجام از داده ‌ ها استخراج شد که در مجموع مفهوم توانمندی حرفه ‌ ای در پرستاری را تشکیل دادند. نتیجه ‌ گیری و توصیه‌ها : توانمندی مفهومی چند بعدی است که تحت ت أ ثیر ویژگی ‌ ها و ارزش ‌ های فردی و اجتماعی قرار دارد. به نظر می ‌ رسد که 5 مقوله استخراج شده مبنای قابل قبولی را برای طراحی الگوی توانمندسازی حرفه ‌ ای در پرستاری تشکیل می ‌ دهند. هم ‌ چنین به نظر می ‌ رسد که بررسی ‌ های کیفی بهتر از روش ‌ های کمی متداول می ‌ توانند وضعیت ‌ های اجتماعی مانند توانمندی حرفه ‌ ای را تبیین کنند. استخراج مفهوم توانمندی حرفه ‌ ای به روش ‌ های کمی متداول و مقایسه آن با نتایج این تحقیق پیشنهاد می ‌ شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The concept of professional power in nursing
چکیده انگلیسی مقاله Background: Nurses are expected to empower their clients, but they cannot do it if they feel powerlessness. World Health Assembly has recommended its member to design some programs for strengthening and promoting their nurses. The empowerment process has usually been described from an organizational starting point. In the present study, empowerment is approached from the individual nurse’s point of view. This study was achieved in nurses working in Shaheed Beheshti, Tehran and Iran Medical Science universities in 1381-82.Materials and methods: We chose the grounded theory approach for analysis the participants’ experience and their viewpoints regarding the concept of professional power in nursing. Purposeful sampling and semi-structured interviews and observation methods used for data gathering. Constant comparative analysis method used to analyze the data. Data gathering did continue till the data saturation occurred.Results: The study population included 27 females and 11 males with the mean age of 40.8±8.3 years and mean period of employment of 19.3 ± 8.1 years. Five categories emerged including application of knowledge and skills, having authority, self-confidence, being supported, and unification.Conclusion: Empowerment is a multi dimensional process that is affected by personal and environmental factors. It seems that the emerged categories could use for developing an empowerment model for nurses. An experimental study is suggested for testing the results of this research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن ادیب حاج باقری | mohsen adib haj bagheri
medical surgical nursing,kashan medical science university, kashan, iran
کیلومتر 5 جاه راوند، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه پرستاری داخلی جراحی

مهوش صلصالی | mahvash salsali


فضل ا احمدی | fazlollah ahmadi



نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-189&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات