این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۱۷۱-۱۷۸

عنوان فارسی بررسی نقش ذهن‌آگاهی، انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و خودشناسی انسجامی بر بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: پژوهش‌ها نشان داده است که بهزیستی روان‌شناختی تا حد کمی تحت شرایط محیطی است و در این میان ویژگی‌های روان‌شناختی افراد نقش مهم‌تری دارد. این پژوهش با هدف بررسی نقش ذهن‌آگاهی، انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و خودشناسی انسجامی بر بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان انجام گرفت. مواد و روش‌ها: در قالب یک پژوهش توصیفی-مقطعی، از بین کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان 300 نفر به روش سهمیه‌ای ابتدا از طریق رشته و سپس از طریق دانشکده‌ انتخاب شدند و در نهایت اطلاعات 241 نفر از آنها وارد پژوهش گردید. ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامه بهزیستی ریف (RSPWB-18)، پرسشنامه ذهن­آگاهی (MAAS)، پرسشنامه پذیرش و عمل (AAQ-II) و مقیاس خود­شناسی انسجامی (ISKS) بود. نتایج: تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین ذهن‌آگاهی، انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و خودشناسی انسجامی با بهزیستی روان‌شناختی رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد. هم ­چنین، یافته‌ها نشان داد که متغیرهای ذهن‌آگاهی، انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و خود­شناسی انسجامی نقش معنی‌داری در پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان داشته، به­ طوری­ که این سه متغیر 21 درصد از تغییرات بهزیستی روان‌شناختی را پیش‌بینی کردند. نتیجه‌گیری: در مجموع می­ توان گفت ذهن‌آگاهی، انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و خودشناسی انسجامی توان تبیین بخشی از واریانس بهزیستی روانشناختی را دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Role of mindfulness, psychological flexibility and integrative self-knowledge on psychological well-being among the university students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Studies has shown the effect on environmental conditions on psychological well-being. In this regard, psychological characteristics have an important role. This study aimed to investigate the role of mindfulness, psychological flexibility and integrative self -knowledge amonge the university students. Material and Methods: This cross-sectional study was performed on the students of Kashan university of medical sciences (n=300) and based on quota sampling, a number of students (n=241) were selected based on the faculty and the major of the study. The administered tools were Ryff scale of psychological well-being (RSPWB-18), mindfulness (MAAS), acceptance and actions (AAQ-II) questionnaires and integrative self-knowledge scale (ISKS). Finally the data were analyzed using correlation and stepwise regression. Results: Pearson correlation disclosed a positive and considerable relation between mindfulness, integrative self-knowledge, psychological flexibility and psychological well-being. In addition, the findings showed significant role of mindfulness, integrative self-knowledge and psychological flexibility to predict the psychological well-being of the students; so these variables can predict 21% of psychological wellbeing changes. Conclusion: This study disclosed that the mindfulness, psychological flexibility and integrative self -knowledge can in part specify the variance of psychological well-being.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی ایمانی | mehdi imani


جواد کریمی | javad karimi


مهدیه بهبهانی | mahdieh behbahani
student research committee, kashan university of medical sciences, kashan, i. r. iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

عبدالله امیدی | abdollah omidi



نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1614-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/24/article-24-407428.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات