این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 13 آذر 1404
فیض
، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۱۷۱-۱۷۸
عنوان فارسی
بررسی نقش ذهنآگاهی، انعطافپذیری روانشناختی و خودشناسی انسجامی بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: پژوهشها نشان داده است که بهزیستی روانشناختی تا حد کمی تحت شرایط محیطی است و در این میان ویژگیهای روانشناختی افراد نقش مهمتری دارد. این پژوهش با هدف بررسی نقش ذهنآگاهی، انعطافپذیری روانشناختی و خودشناسی انسجامی بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان انجام گرفت. مواد و روشها: در قالب یک پژوهش توصیفی-مقطعی، از بین کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان 300 نفر به روش سهمیهای ابتدا از طریق رشته و سپس از طریق دانشکده انتخاب شدند و در نهایت اطلاعات 241 نفر از آنها وارد پژوهش گردید. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه بهزیستی ریف (RSPWB-18)، پرسشنامه ذهنآگاهی (MAAS)، پرسشنامه پذیرش و عمل (AAQ-II) و مقیاس خودشناسی انسجامی (ISKS) بود. نتایج: تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین ذهنآگاهی، انعطافپذیری روانشناختی و خودشناسی انسجامی با بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. هم چنین، یافتهها نشان داد که متغیرهای ذهنآگاهی، انعطافپذیری روانشناختی و خودشناسی انسجامی نقش معنیداری در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان داشته، به طوری که این سه متغیر 21 درصد از تغییرات بهزیستی روانشناختی را پیشبینی کردند. نتیجهگیری: در مجموع می توان گفت ذهنآگاهی، انعطافپذیری روانشناختی و خودشناسی انسجامی توان تبیین بخشی از واریانس بهزیستی روانشناختی را دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Role of mindfulness, psychological flexibility and integrative self-knowledge on psychological well-being among the university students
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Studies has shown the effect on environmental conditions on psychological well-being. In this regard, psychological characteristics have an important role. This study aimed to investigate the role of mindfulness, psychological flexibility and integrative self -knowledge amonge the university students. Material and Methods: This cross-sectional study was performed on the students of Kashan university of medical sciences (n=300) and based on quota sampling, a number of students (n=241) were selected based on the faculty and the major of the study. The administered tools were Ryff scale of psychological well-being (RSPWB-18), mindfulness (MAAS), acceptance and actions (AAQ-II) questionnaires and integrative self-knowledge scale (ISKS). Finally the data were analyzed using correlation and stepwise regression. Results: Pearson correlation disclosed a positive and considerable relation between mindfulness, integrative self-knowledge, psychological flexibility and psychological well-being. In addition, the findings showed significant role of mindfulness, integrative self-knowledge and psychological flexibility to predict the psychological well-being of the students; so these variables can predict 21% of psychological wellbeing changes. Conclusion: This study disclosed that the mindfulness, psychological flexibility and integrative self -knowledge can in part specify the variance of psychological well-being.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی ایمانی | mehdi imani
جواد کریمی | javad karimi
مهدیه بهبهانی | mahdieh behbahani
student research committee, kashan university of medical sciences, kashan, i. r. iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
عبدالله امیدی | abdollah omidi
نشانی اینترنتی
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1614-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/24/article-24-407428.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات