این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 11 آذر 1404
فیض
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۳۸-۴۲
عنوان فارسی
بررسی رفتار بیماران در زمان احساس نیاز به خدمات درمانی و عوامل مرتبط با آن در شهر کاشان ـ سال۱۳۸۳
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و نیز پرداخت هزینه های درمانی تاثیر بسیاری بر رفتار بیماران در هنگام نیاز به خدمات درمانی دارد. با توجه به هزینه های سنگین بخش درمان، همچنین نقش اقدام بیماران در کنترل مالی هزینه های درمان و در نهایت سیر بهبودی و نیز عدم اطلاع از رفتار بیماران در اولین نقطه رفتار کمک جویانه، این مطالعه به منظور بررسی عوامل موثر بر رفتار بیماران هنگام نیاز به خدمات درمانی در سال 1383 درشهر کاشان انجام گردید. مواد و روشها: این مطالعه یک پژوهش توصیفی از نوع مقطعی است که در آن 414 نفر از افراد جامعه به طور تصادفی انتخاب ومورد مطالعه قرار گرفتند. جهت انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری چند مرحله ای استفاده شد. بدین صورت که ابتدا شهر کاشان به 5 منطقه تقسیم، سپس 10 مرکز بهداشت انتخاب شد و آنگاه افراد مراجعه کننده برای دریافت خدمات بهداشتی در خوشه های مختلف مورد مطالعه قرار گرفتند. در مرحله بعد، رفتار کمک جویانه آنها مانند مراجعه مستقیم به متخصص یا بی توجهی به مشکل بعنوان یک رفتار غیر بهینه و مراجعه به پزشک عمومی یا مرکز بهداشت به عنوان یک رفتار بهینه توسط فرد آموزش دیده به روش مصاحبه بررسی و پاسخها در فرم اطلاعاتی ثبت گردید. در نهایت اطلاعات جمع آوری شده از نمونه ها تنظیم و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته ها: 345 نفر (3/83 درصد) از نمونه های مورد مطالعه تحت پوشش یک نوع بیمه و 69 نفر ( 7/16 درصد) آنان فاقد بیمه بودند. میانگین مراجعه به پزشک در یک ماه اخیر در زنان 96/0 مرتبه با (انحراف معیار 29/1) بود، در حالیکه میانگین مراجعه به پزشک در مردان 49/0 مرتبه (با انحراف معیار 93/0) نشان داده شد. این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود. رفتار مناسب مراقبت جویانه در زنان 7/15 درصد و درمردان21 درصد بوده است. بطور کلی میزان رفتار مناسب مراقبت جویانه در افراد تحت پوشش بیمه 1/19 درصد و درافراد غیر بیمه ای 5/14 درصد بوده است . خلاصه و نتیجه گیری : با عنایت به نتایج بدست آمده از این مطالعه، رفتار نامناسب بیماران شامل بی توجهی به مشکل از یک سو و تمایل برای مراجعه نزد متخصص و فوق تخصص از سوی دیگر منجر به کاهش کارآیی و اثربخشی خدمات درمانی می شود. یافته های این مطالعه می تواند مورد استفاده و کاربرد عملی سازمانهای خدمات بهداشتی ـ درمانی و بیمه جهت طراحی و تنظیم برنامه های بیمه بهداشتی قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خدمات درمانی، رفتار کمک جویانه، احساس نیاز، کاشان
عنوان انگلیسی
A study of patient seeking care behavior
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Patient seeking care behaviors are affected by many factors including socio-cultural and financial affaires, therapeutic costs, etc. This study was conducted to investigate patient seeking care behavior in Kashan, in 2004. Materials and Methods: This was a descriptive study in which a random sample of 414 individuals was selected from people attending public outpatient health clinics. Multi stage sampling was used to select the subjects. For data collection a trained expert health worker interviewed the subjects individually in the health centre waiting room. Identity variables and study specific objectives (contact with GP or health clinics as optimistic behavior and direct contact with specialty or subspecialty as non relevance behavior) were assessed. Then the data were analyzed using Chi-square statistical test. Results: Of participants, 49.3% were men and 51.7% were women. Rate of having a visit to a physician in four recent weeks were X= 0.96 ± 1.29 in women and X= 0.49 ±0.93 in men. Seeking care optimistic behavior were 21% and 15.7% respectively. There was a significant association between the sex and physician seeking care behavior (X 2 =18, P=0.5). Of subjects 83.3% were covered by a health insurance plan and 16.6% were not covered by any insurance plan. Overall patient optimistic behavior in insured and uninsured subjects were 19.1% and 14.5% respectively. Conclusion: The findings of this study demonstrated the high degree of difference in patient seeking care behavior rates according to the healthcare delivery system structure (insurance type and care givers), patient characteristics and many influencing variables. We recommend findings of this study for reorganization of healthcare delivery systems. The findings may be regarded as preliminary to further research into this area of health system structure.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید اصغر رسولی نژاد | sayed asghar rasoulynezhad
kashan university of medical sciences, kashan, iran
دانشگاه علوم پزشکی کاشان، مجتمع مسکونی، جی 2، شماره 74
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
مهدی شاعری | mahdi shaeri
عبدالحسین داوود آبادی | abdolhossein davoudabadi
مریم السادات رسولی نژاد | maryam sadat rasoulynezhad
نشانی اینترنتی
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-142&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات