این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 25 آبان 1404
آینه معرفت
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۶-۰
عنوان فارسی
علم امام از منظر شاگردان متکلم ائمه علیهمالسلام
چکیده فارسی مقاله
دکتر سید اسماعیل سید هاشمی * علی منصفی * * چکیده یکی از مسایل علم کلام، مساله علوم امامان و جهات علوم آنان میباشد. این مقاله که با هدف نگرش به این موضوع مهیا شده، سعی شده مسایلی همچون قلمرو علم ائمه علیهمالسلام، منابع و جهات علوم آنان و علوم غیبی آن بزرگواران را از نظر شاگردان متکلم امامان شیعه، مورد بررسی قرار دهد. با بررسی دیدگاههای این متکلمان و تفسیر و برداشتی که از آیات و روایات داشتهاند معلوم میشود از نظر شاگردان ائمه علیهمالسلام در سیطره علوم ایشان، نسبت به آنچه مورد نیاز در بیان احکام و معارف است، وراثت علمی از پیامبر اکرم صلواتاللهعلیه، و همچنین حجیت علوم آنها، تردید و اختلافی نیست. اما در اینکه آیا آنها از طریق غیب معارف و احکام را میگرفتهاند و یا منابع دیگر علوم ایشان از منظر این متکلمان، با اجمال روبرو هستیم. * عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده الهیات * * دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه شهید بهشتی
کلیدواژههای فارسی مقاله
علم- امام- شاگردان متکلم ائمه علیهمالسلام،
عنوان انگلیسی
Imam's Knowledge from the perspective of Imams Scholastic Theologians Peace Be Upon Them
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract One of the important subjects of Theology is the Imams knowledge and the aspects of their knowledge. In the present study, which attempted to inspect this subject, different issues such as the scope of Imam's knowledge, source and the aspects of their knowledge and their unseen knowledge from the viewpoint of Shiite scholastic theologians were investigated. Having studied this scholastic theologian’ stances, interpretations and impressions of verses and narrations, it is concluded that the Shiite scholastic theologians had no doubt or differences concerning the Imams’ knowledge needed to explain the laws and Islamic sciences, Inheritance of the Holy Prophet PBUH and the validity of their knowledge. But there are controversies among scholastic theologians whether they acquired the laws and Islamic sciences through the unseen or other sources of their knowledge.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی منصفی | ali monsefi
سیداسماعیل سیدهاشمی | seyed esmaeil seyed hashemi
نشانی اینترنتی
http://jipt.sbu.ac.ir/article/view/10960
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
علمی - پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات