این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۵۹-۷۸

عنوان فارسی ارائه مدل تصمیم‌گیری چند شاخصه فازی جهت انتخاب روش آموزش محیط‌زیست در مدارس فنی و حرفه‌ای
چکیده فارسی مقاله با توجه به حضور دانش‌آموختگان فنی و حرفه‌ای در کلیه فعالیت‌های اقتصادی، لازم است به‌گونه‌ای تربیت شوند که از تأثیر کار و تصمیم خود بر محیط‌زیست آگاه باشند. در این راستا در پژوهش حاضر سعی می‌شود با توجه به معیارهای شایستگی محیط زیستی، یک مدل تصمیم‌گیری چند‌ شاخصه فازی برای انتخاب روش آموزش محیط‌زیست در مدارس فنی و حرفه‌ای، ارائه شود. به این منظور ابتدا با جستجو در منابع معتبر علمی و تبادل‌نظر با خبرگان، معیارهای شایستگی محیط زیستی دانش‌آموختگان فنی و حرفه‌ای، شناسایی و سپس به منظور تکمیل اطلاعات، سه پرسشنامه متفاوت طراحی شد و پس از توزیع و گردآوری پرسشنامه‌ها میان خبرگان تحقیق، با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون و رویکرد ترکیبی دیمتل-فرآیند تحلیل شبکه‌ای به وزن دهی معیارهای مذکور، پرداخته شد. از نتایج حاصل آن به منظور رتبه‌بندی روش‌های آموزش محیط‌زیست با استفاده از تکنیک‌های الکتر فازی، تاپسیس فازی و مجموع ساده وزنی فازی استفاده شد. با توجه به این‌که نتایج حاصل از اجرای تکنیک‌های فوق در مواردی با یکدیگر همخوانی نداشت، برای رسیدن به یک اجماع کلی از تکنیک رتبه‌بندی جزئی استفاده شد و درنهایت یک مدل تصمیم‌گیری چند شاخصه فازی جهت انتخاب روش آموزش محیط‌زیست در مدارس فنی و حرفه‌ای ارائه گردید. نتایج تحقیق نشان می‌دهد اولویت معیارهای شایستگی بسته به نوع تکنیک وزن دهی متفاوت است و بحث گروهی مناسب‌ترین روش تدریس آموزش محیط‌زیست است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش محیط‌زیست، تصمیم‌گیری چند شاخصه، فازی،

عنوان انگلیسی Fuzzy Multiple Attribute Decision Making Model for Choosing Environmental Education Method in Vocational and Technical Schools
چکیده انگلیسی مقاله Due to the presence of vocational and technical graduates in all economic activities, they should be trained in such a way that to be aware of the impact of their work and decision on the environment. In this regard, in this study we try to offer a fuzzy multiple attribute decision making model based on the environmental competency criteria for choosing an environmental education method in vocational and technical schools. For this purpose in the first by searching scientific resources, as well as discussions with experts, environmental competency criteria of technical and vocational graduates were identified, then three different questionnaires were designed for data collection and after distributing and collecting questionnaires among research experts, entropy Shanon method and hybrid DEMATEL-ANP approach were used for weighting and prioritizating of mentioned criteria. The results were used for ranking of environmental education methods using fuzzy Electre, fuzzy Topsis and fuzzy Saw. Since the results of the above-mentioned methods are not consistent with each other in some cases, for reaching a general consensus, the POSET method was used and finally, a fuzzy multiple attribute decision making model was proposed to select the best environmental education method in technical and vocational schools. The results show that prioritizing of environmental competency criteria is vary depending on the type of weighting techniques and group discussion is the most appropriate teaching method of environmental education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه قسامی |
دانشگاه پیام نور

سید محمد شبیری | seyed mohammad
دانشیار گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور

مریم لاریجانی |
استادیار گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور

شهریار فرهمند راد | farahmand rad
استادیارگروه ریاضی، دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://ee.journals.pnu.ac.ir/article_3770_638.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/562/article-562-405727.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات